Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

-- Ändrat rubriken --

Hej!

Vill varna alla för en oseriös bildemontering.

Jan Solstad i Västervik, http://www.begagnadebildelar.se/

Beställde en baklucka till en Volvo 944, priset var satt till 1700 kr + 1000 kr i frakt, företaget ville ha förskottsbetalning till plusgiro innan leverans.
När betalningen på 2700 kr gått iväg meddelar företaget att priset är nedsatt till 900 kr pga skador på bakluckan, en repa och en buckla.

Frakten gick på 375 kr (de tog betalt 1000 kr för frakten).

Den verkliga summan blev alltså 1275 kr.

Utdrag ur konversation med företaget:
---

1 W3026 Baklucka (modell utan ruta) / Volvo 940 - visa 25% 1700 1.700 SEK
Posten 1.000 SEK
Plusgirot 0 SEK

Totalt 2.700 SEK

HEJ DET HAR BLIVIT EN LITEN BUCKLA + 1 REPA.NEDSATT PRIS 900:-
MVH JAN

---

Jag köpte bakluckan och den kom efter några dagar, jag blev lovad återbetalning av det jag betalat för mycket, alltså skulle jag få tillbaka 1425 kr.

Det här var 22/4 2013, det har nu gått 4 månader och än har jag inte fått tillbaka ett öre.

Jag har påmint företaget om att jag vill få tillbaka det som jag betalat för mycket, men de bryr sig inte.

Därför vill jag varna andra som ev tänker köpa något från detta företag, så ingen annan råkar ut för samma sak som jag råkat ut för.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare med det här, polisanmäla företaget för bedrägeri ?

Kom gärna med förslag på åtgärder.

/VolvoNisse
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Om du har dokument som styrker dina uppgifter, kontoutdrag, kvitton etc. etc. så kan du gå till en domstol (i din hemort). Får du rätt där och dom fortfarande inte betalar så kopplas Kronofogden in.
Om du har en hemförsäkring med rättsskydd kan du be en jurist sköta allt, men det är dyrt så kolla först upp vad din rättsskyddsförsäkring innehåller. Det brukar vara självrisk på sådant så att det kanske bara går jämt upp, men du har visat vem som har lagen med sig. Och har den här bildelshandlaren något innanför pannbenet så borde han ha lärt sig en läxa.
Men som sagt, det viktigaste är att du kan visa dokument på din sak.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan vända dig direkt till kronofogden om du vill.
http://www.kronofogden.se/Ansokaombetal ... gande.html

Bara du har bra dokumentation på vad som sagts och vad du ska få tillbaka.
Kostar 300kr att ansöka hos kronofogden.. en summa du kan lägga på själva skulden till dem.

Mitt förslag är att du kontaktar dem igen, kanske med ett seriöst brev som du skickar med mottagarbevis, där du kräver att få pengarna inom säg 10 dagar, annars kommer du att gå till kronofogden för att få skulden reglerad vilket då också innebär ökade kostnader för firman.
Troligen kommer dom betala då.. annars får du testa hur en av de mest smutskastade myndigheterna fungerar när man faktiskt behöver dem. (Har du bara tillräckligt med "bevis" kommer ansökan att godkännas.)
Tackar för svaren.

Jag har sparat allt som behövs för att bevisa det inträffade, så det där med Kronofogden låter intressant.

Jag nyligen påmint att de inte har betalat, men väntar en vecka till, och har de inte betalat tillbaka så kontaktar jag Kronofogden, så får vi se om det händer något då.
Användarvisningsbild
av Kompe
berätta gärna hur det går sen, följer med stort intresse :)
Så gick det:

Efter diskussion med företaget så fick jag förklarat att jag fått fel kvitto och att prisuppgifterna därför inte stämmer, jag skulle få ett nytt kvitto med rätt summor och återbetalt 900 kr, så det löste sig för den här gången, även om det tog 4 månader.

Bakluckan skulle vara nedsatt med 900 kr pga skador som uppkommit vid demontering/lagring, frakten fick jag ändå betala 1000 kr för, fast det står 300 kr(+moms) på kvittot.

Jag kommer hursomhelst inte att handla mer från denna bildemontering, oavsett hur bra priserna verkar vara.

Iallafall så löste det sig, jag nöjer mig med det och avslutar fallet.

/VolvoNisse
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]