Soap skrev:Hilmer skrev:Soap skrev:
Saken är den att jag läst att vissa fått köpa loss bilen för skrotvärdet och andra säger att dom inte fick köpa loss den så jag undrar lite om någon har koll på vad som gäller hos Volvia?
Om ni fått ett prisförslag så kan det gå att förhandla lite, bl a då med en ev kontantreglering som handlar om att man får behålla bilen för att själv fixa till den, dock till en reducerat kostnad vad det gäller inlösenkalkylen.
Allt handlar om hur pass omfattande skadorna är, är airbagarna smällda går det dock inte att köpa loss t ex.
Detta är rent generellt oavsett bolag.
Aha ja då låter ju kontantreglering vettigt. Frågan är ju då om dom vill ha skrotvärdet eller en högre summa?
Bilen skrapa mot ett staket så det är bara lackskada, trasig backspegel samt en liten plåtskada vid hjulhuset/backdörren.
Vid en inlösen så kommer ägaren att kunna kvittera ut vad som anses vara marknadsvärdet minus självrisk och bilen säljs sedan till en skrot för att dels kunna rädda hem lite av bolagets förlust och dels för att lagret av begagnade delar skall kunna erbjudas till andra skador eller vad man ska säga, är bilen äldre än 2år sök alltid beg delar först.
Vid en kontantreglering så drar dom som regel av arbetskostnaden, så har man en inlösenkalkyl på 20000:- så drar man av kostnaden för arbetet och självrisk och sen får man ut resterande, låt oss säga att du då får behålla bilen och får kanske in 10-12000:- att reparera bilen för.
Men detta med en kontantreglering är inget man kan kräva, utan detta är något som man kan lägga fram som ett önskemål sen är det upp till bolaget.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net