Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
CiA skrev:Jag antar att det är en trafikförsäkring du har? Och att den är så dyr för att du bor i Stockholm, är ung och kille antar jag..?
En av årets nya lagar är ju att man inte får diskriminera beroende på kön.. läste tidigare om att det här skulle påverka premierna...
av JohnB
Man måste väl också betala skatt för hela innevarande månaden oavsett när man ställer på eller av bilen iaf var det så förut. Inte för att skatten på en gammal bil är mer än dryga hundringen i månaden men det är ju mycket pengar om man pluggar.

/John
Användarvisningsbild
av VolvoB20
svenne61 skrev:Det här hittade jag när jag googlade

http://www.motormannen.se/juridik/FAQ/f ... kring.html

Vanliga frågor om bilförsäkring
Försäkringsbolaget vill inte betala för att en annan person står som ägare och försäkringstagare.
Jag lånade pengar av min mamma för att köpa en bil. Mamma står som ägare till bilen och har även försäkrat den. Det blev billigast så. För en månad sedan gjordes ett inbrottsförsök på bilen och nu vill inte försäkringsbolaget betala för skadorna. De menar att det är jag som borde ha stått som försäkringstagare då det är jag som är den ”verkliga ägaren”. Kan det verkligen vara riktigt? Premierna har alltid betalats i tid.
Det är riktigt att det är den som egentligen äger bilen ska försäkra den – så kallat försäkrat intresse. Om så inte har skett har försäkringsbolaget möjlighet att neka ersättning
Vilken slamkrypare.... Det är ju faktiskt mammans pengar som har betalat för bilen, hon står ju också på regbeviset och försäkringen. Så man kan ju verkligen fråga sig vem som är "den riktiga ägaren"

Det hade ju varit en annan femma om man refererat till den "riktige brukaren" istället, det är ju inte mamman i detta fallet.

Eller om personen köpt en egen bil för egna pengar och sedan skrivet den på någon släkting någonstans.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vojje skrev:
Tomas88 skrev: Att skriva över bilen på någon annan är inte tillåtet på något försäkringsbolag vad jag känner till.
Man behöver inte äga bilen man brukar
Är ju viss skillnad på att låna ut bilen och att låta en annan person som bor på annan adress äga bilen.
Finns de som blivit nekade ersättning pga detta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Visst är det bedrägligt att en ägare som bor i ett lugnt område permanent lånar ut bilen till ngn som bor i ett högriskområde.
Men hur lyckas försäkringsbolagen övervaka det?
av Andis
kicke skrev:Hej!

Jag undrar lite om någon har erfarenhet av att försäkra bilar sporadiskt. Anledningen till att jag frågar är för att jag är student, i Stockholm, vilket ger en begränsad budget och rätt mycket snabbmackaroner. Jag är inte i direkt behov av bil varje dag för pendling, men sporadiskt kan jag behöva bilen för att ta mig ut till landet, handla, resa mm. Min fråga gäller om man kan ha en bil försäkrad över dagen några dagar per månad efter behov eller om det kommer kosta mer än försäkringen jag betalar idag. Jag är 22år och betalar betalar ca 460kr/mån för försäkring av min Volvo 745 GL-88 hos länsförsäkringar vilket blir en del i längden. ??:-/

Att sälja bilen kommer inte på tal! :D

Vad tror ni?
HAR PROVAT DETTA. :D

OCH DET FUNGERAR INTE BRA.

1. Nu mer tar dom ut en påstälnings avgift när man ställer på bilen.
2. Man blir tvungen att ställa på och av varje gång man tar bort försäkringen.
3. Försäkringsbolagen säger det är inga problem att göra så. Men dom tar betalt för en hel månad i taget. = man vinner inget på det.
4. Man får betala skatt för hela månaden fast man bara kört en dag med bilen påstäld.

Har provat innan man fick betala för varje på och avställning och det vart detta resultat. Samt det har det blivit sen också. Hade många bilar ett tag och då vart det ibland att jag bara flytta någon eller hade en bröllops körning en dag och det kosta ändå en hel månads betalning fast bilen bara var påstäld en dag.

Så nu mer låter jag sommarbilen vara påstäld hela månaden om det är något samt aktar mig för att ställa på den 31 utan väntar till den 1 nästa månad då dom även tar betalt en hel månad och man ställer på sista dagen i en månad.

460 kr är mycket håller jag med om kommer ihåg innan den här dumma ändringen gjordes på försäkringarna då fick jag igenom en trafik försäkring på en Audi 80 2,2L 83 på 100 kr i månaden i försäkring i början på 2000 talet. Som jag hade som vinter bil en vinter.

Med vänlig hälsning,
Andis

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]