Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#55257
Hej allihop
Skapar en ny tråd på detta för det kom en hel del kommentarer runt mina stula THOR fälgar trots att jag hade Volvos hjullås etc

Jag har länsförsäkringar (Volvia har tagit bort självrisken på maskinskada på Importbilar) och dom ersatte följande

- Däck som jag hade kvitton på
- Fälarna hade jag köpt begagnade på blocket och inte tagit kvitto MEN jag hade ett antal väldigt bra bilder som kunde granskas och skicket bedömdes den vägen. Jag fick därför nypris på fälgen minus ålderavdrag 40%
- Bilen var inne på verkstad under sommaren (5 dagar) för lack samt underredsskador (vilka var mycket begränsade faktiskt). Detta betalades av försäkringsbolaget också

Jag var ju tvungen att skaffa däck snabbt så jag köpte 4 nya inom en vecka för 4 papp och satte på mina vinterfälgar
För en vecka sedan hittade jag 4 16" Metis !!! (inte snyggt men det funkar) också på blocket med hyfsade däck för en billig penning
Sen fick jag skifta tillbaka alltihop vilket kostar en slant

Summa summarum fick jag Nya fälgar med ok däck , 4 nya däck som ligger och samlar damm samt reparationer för samma pemgar som jag fick tillbaka från försäkringsbolaget.

Jag kan inte påstå att jag är glad för detta eftersom någon annan i princip bestämmer vad jag skall ha för fälgar på bilen men jag gick inte back på det i alla fall (förutom all tid som har gått åt)

ETT TIPS TILL ALLA. TA KVITTON PÅ ALLT BEGAGNAT SAMT TA FOTON PÅ ERA BILDER OM NI HAR MÖJLIGHET

Tack för sympatin därute. Nu försöker jag sälja bilen då jag har fått erbjudande om tjänstebil. Får väl se om det går med mina läckra Metisfälgar!!

/Peter W
Användarvisningsbild
av Loner
#55293
Precis, ta foton som styrker kvittona, då blir det genast lättare att "deala" med
försäkringsbolagen. Även en fördel om man kan påvisa datum då korten är tagna.

(Tyckte tråden passade bättre här.. )

/L
Användarvisningsbild
av siviak
#61843
Hmm.. har ju fina fälgar med nya däck på min bil, men de satt ju på när jag köpte bilen och vi har ingen notering om det på kvittot heller. Räcker det med bilder då för att stå sig mot bolagen om tjyven skulle vara framme? Likadant med stereogrejer, nu har jag ju ingen värstingstereo i bilen.. Men hur ofta skriver man det på bilkvittot "...inkl. dyr stereo" Inte ofta va?
Användarvisningsbild
av G-kraft
#61847
Men tänk om försäkrings bolagen misstänker att du tagit foto på andra fälgar som är mer exklusiva än dina egna som satt på bilen....vilka bevis har man att just de fälgar är mina som jag ägde innan de stals !?

Finns mycket utredningar just nu av försäkrings bolagen....samt många som försöker lura bolagen.....Har en äldre bror som sitter i Trygg Hansa...och han har hört det mesta.....
Användarvisningsbild
av Loner
#61853
siviak skrev:Men hur ofta skriver man det på bilkvittot "...inkl. dyr stereo" Inte ofta va?
Då skall man inte köpa av den säljaren, kan han inte speca vad som sitter i/på bilen på kvittot så bör man nog hitta en annan säljare.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
#61855
G-kraft skrev:Men tänk om försäkrings bolagen misstänker att du tagit foto på andra fälgar som är mer exklusiva än dina egna som satt på bilen....vilka bevis har man att just de fälgar är mina som jag ägde innan de stals !?

Finns mycket utredningar just nu av försäkrings bolagen....samt många som försöker lura bolagen.....Har en äldre bror som sitter i Trygg Hansa...och han har hört det mesta.....
Bevisfrågan är inte lätt, ett kvitto kan du ju ha fått av grannen oxå.. Då dom oftast är kassakvitton och numera ladrig av den typen där både säljaren och köparens namn står. Och kvitton går alltid att efterkonstruera.
Så bäst är ändå kombinationen kvitto och en massa bilder. Som visar att fälgarna suttit på vid flera olika tillfällen.

/L
V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]

Finns även vägar i Storbritannien dä[…]

OJ det där såg ju mindre bra ut :D ha[…]