Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej jag har nu Folksam som försäkringsbolag till bilen men funderar på att byta till Salus Ansvar på grund av att de är ca 400kr billigare per år.
Har inte hört så mycket om detta bolag innan men när jag ringde och frågade på priset (går inte på hemsidan) så sa kvinnan jag pratade med att det var exakt samma villkor som Folksam (vilket verkar stämma när jag läser villkoren).

Är det någon som har erfarenheter av detta bolag. Bra eller dåliga? Har som sagt knappt hört talas om dem innan.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag har haft de till hemförsäkring och har till annan försäkring även idag. Jag har bara positiva ord till salusansvar efter att jag råkat ut för både brand och en vattenskada i hemmet tidigare vid olika tillfällen. Snabb och bra handläggning, ger svar på tal utan diskussion...och bra pris. Bara positiva ord från mig, men andra kanske har en annan åsikt :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det blev inget byte.
Hade annars tänkt byta idag. Ringde först till Folksam för att säga upp min nuvarande försäkring. Får då prata med deras "kundvårdsavdelning".
Han jag pratar med börjar direkt med att fråga varför jag vill säga upp och sen får jag rada på att de visst hade en specialförsäkring för just Volvo som gjorde att jag kunde få deras försäkring billigare och att det skulle bli lägre självrisk på skadegörelse samt att de skulle ingå en drullerförsäkring.
Så helt plötsligt har jag en bättre försäkring ca 500 kr billigare än innan på samma försäkringsbolag. :D

Hmm konstigt att de inte sagt nåt om detta innan...
av anp
Tomas88 skrev:Det blev inget byte.
Hade annars tänkt byta idag. Ringde först till Folksam för att säga upp min nuvarande försäkring. Får då prata med deras "kundvårdsavdelning".
Han jag pratar med börjar direkt med att fråga varför jag vill säga upp och sen får jag rada på att de visst hade en specialförsäkring för just Volvo som gjorde att jag kunde få deras försäkring billigare och att det skulle bli lägre självrisk på skadegörelse samt att de skulle ingå en drullerförsäkring.
Så helt plötsligt har jag en bättre försäkring ca 500 kr billigare än innan på samma försäkringsbolag. :D

Hmm konstigt att de inte sagt nåt om detta innan...
De bedriver ju ingen välgörenhet, utan ett vinstdrivande företag.
Och då är det ju bättre att ge rabatt på befintlig försäkring och tjäna lite mindre då du antyder att du tänker byta f-bolag, än att förlora dig helt som kund och då inte tjäna något alls.

Vad gäller Salus så har jag inga erfarenheter om dem.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fick hem nya räkningen för Folksams Volvoförsäkring. Läser igenom pappren och kommer till övrigt där det står att ingen förare under 24 kommer att köra bilen :shock:
Ehh. Varför skulle man försäkra bilen på en person under 24 då? Ringde direkt till kundtjänst som sa att det bara blivit ett misstag och att försäkringen inte skulle kosta mer.
En lite parentes bara. :)
av Frozen
Om ägaren av bilen är under 24 år kostar varken premien eller självrisken inget mer i sig. Åldern på ägaren är inbakad i priset. Däremot är det så att om föraren av bilen, om denna inte är ägaren, är under 24 år blir självrisken högre (1000 kr till vid räddning tror jag). Folksam samlar in dessa uppgifter för statistik. De är ej premiepåverkande (kanske i en framtid).
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS