Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är Volvo-rookie (har haft en V60 2013/2014 som tjänstebil) men är på väg att köpa en begagnad Volvo (fd Hertz hyrbil) genom Bilia. Jag har bejakat att eventuellt binda upp mig på ett serviceavtal med Bilia för att selekt-garantin skall hålla, dvs Volvo originalservice. Bilia erbjuder flera alternativ, men billigast är Bas:

Bas
499 kr/månad i 36 månader (5988kr per år)
Du får:
  • Skydd mot prishöjningar.
    Originalservice med Volvo Originaldelar.
    Milbundna intervalltillägg exklusive remmar.
    Volvo Assistans.
    Uppdatering av servicemjukvara.

Därefter

Standard
599 kr/månad i 36 månader (7188 per år)

Du får:
  • Allt i paket bas.
    Kontroll av hjulvinklar, vid varje service.
    Byte av bromsvätska, vid varannan service.
    Stenskottslagning.

Nu tvingas man in i 36 månader, men det är vad det är.
Har någon utav er erfarenhet utav detta upplägget? Kan man räkna med Bilia när man behöver hjälp inom ramarna för garantin och service, eller blir det ofta ngn slags "dragkamp" när man kontaktar dem?

Vad kostar annars en årsservice hos Bilia eller annan auktoriserad Volvo-verkstad? Jag har servat min nuvarande bil hos Speedy / Autoexperten för 3500-4500/år, men har på känn att det kan kosta mer hos Bilia. Jag kan inte heller finna det finstilta kopplat till Selekt-garantin. Har någon utav läsarna planerat service utanför serviceavtal, samtidigt som ni "skyddat" selekt-garantin?

Tacksam för svar!
Vad är vitsen om du ändå måste lägga till remmar och växellådsolja?

Stenskott på rutan fixar glasfirmorna på din försäkring, så det ger inget om de inte menar stenskott i lacken.
Bromsvätskan byter man när man gör bromsjobb, och det är halva priset utanför Volvo verkstäder.
Samma sak med hjulvinklar, bör kollas varje gång du köper/monterar nya däck.
jag tycker service-avtalet är dyrt.. det är ju nästan samma pris eventuellt billigare som om du bokar en service och betalar rakt av än o delbetala.

Prova skriva in den selekt-bilen's regnumret hos meca.se och kolla vad det skulle kosta: https://boka.meca.se/services/SRV?servi ... QyMDc5OTYy så kan du se jämförelse.
KalleJ skrev:Vad är vitsen om du ändå måste lägga till remmar och växellådsolja?

Stenskott på rutan fixar glasfirmorna på din försäkring, så det ger inget om de inte menar stenskott i lacken.
Bromsvätskan byter man när man gör bromsjobb, och det är halva priset utanför Volvo verkstäder.
@KalleJ, Tack för återkopppling! Det handlar främst om att skydda selekt-garantin. Men om jag inte missförstått det hela kan jag också utvöra originalservice hos Volvo https://www.volvocarretail.se/verkstad-service/volvo ? För regnr jag har tänkt köpa kostar det i Stockholm c:a 3800-4000kr per tillfälle att göra. Ifall det också bibehåller selekt-garantin är detta ju ett solklart business case.
UnleashFusion skrev:jag tycker service-avtalet är dyrt.. det är ju nästan samma pris eventuellt billigare som om du bokar en service och betalar rakt av än o delbetala.

Prova skriva in den selekt-bilen's regnumret hos meca.se och kolla vad det skulle kosta: https://boka.meca.se/services/SRV?servi ... QyMDc5OTYy så kan du se jämförelse.
@UnleashFusion, Tack för ditt svar. Är MECA också auktoriserade utav Volvo? Jag hade inte dragit mig för att gå till t.ex. MECA efter att selekt-garantin gått ut, ifall de inte är auktoriserade.
Decibel skrev: sön 16 mar 2025, 06:44
KalleJ skrev:Vad är vitsen om du ändå måste lägga till remmar och växellådsolja?

@KalleJ, Tack för återkopppling! Det handlar främst om att skydda selekt-garantin. Men om jag inte missförstått det hela kan jag också utvöra originalservice hos Volvo https://www.volvocarretail.se/verkstad-service/volvo ? För regnr jag har tänkt köpa kostar det i Stockholm c:a 3800-4000kr per tillfälle att göra. Ifall det också bibehåller selekt-garantin är detta ju ett solklart business case.
UnleashFusion skrev:jag tycker service-avtalet är dyrt.. det är ju nästan samma pris eventuellt billigare som om du bokar en service och betalar rakt av än o delbetala.

@UnleashFusion, Tack för ditt svar. Är MECA också auktoriserade utav Volvo? Jag hade inte dragit mig för att gå till t.ex. MECA efter att selekt-garantin gått ut, ifall de inte är auktoriserade.
en äldre "selekt-garanti-tråd" som du kan läsa lite: viewtopic.php?t=167576&start=10

och jag tycker du kan serva bilen hos volvocarretail även under "selekt-garanti"
Köpte en bil med selekt för tre år sedan. Köpte serviceavtal i samband med det.
Har utnyttjat selekt för några enstaka småfel så det har funkat bra utan knot från volvohandlaren.

Gällande serviceavtalet har det också funkat bra. Är garanterat enl volvo minst 10% billigare än att göra samma service och betala kontant. Iom inflation senaste åren har jag sparat betydligt mer än så. Kanske inte jämfört med att göra det hos annan men mot att betala hos Bilia.

Under service har de meddelat att bromsarna är slut och frågat om de ska bytas. Även frågat om de ska byta torkare då de ger "ränder". Har alltid tackat nej och bytt själv eller lämnat in på billigare verkstad.

Kommer antagligen teckna nytt serviceavtal nu när det löpt ut. Potentiellt ger det större möjligheter till goodwill men det kanske inte är avgörande och gäller ju bara så länge bilen inte gått för långt / är för gammal.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorkali[…]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man vil[…]

S70, batteri/el-fel

Kan man testa dem och se om de är hela elle[…]

För mycket camber 940.

Går det att hitta kortare men i övrigt […]