Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
En fråga, detta är ingen bilfråga
Har någon av er någon erfarenhet om larm till huset???
Fick besök igår av en säljare, brukar inte släppa in sådana men det händer. Har någon av er erfarenhet av
Svenska Trygghetslösningar??
......Vi har Verisure nu och det fungerar bra, men skillnaden på 10 års tid blir stor, i pengar räknat "c:a 40000 kr"
Det gäller ett enplanshus med Wifi och uppkoppling med 5G. Största killnaden är att vi kommer att äga larmet, och får en fast månadskostnad. Det vi betalar nu höjs månadskostnaden varje år, har nästan dubblats sedan starten.
Några idéer???
av PowerPulse
Finns flera bra larm nu som du kan köpa och äga själv. En del är väldigt enkla att installera. Du får ett PM.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det blev det larmet (se ovan). Inte lika avancerat som Verisure, men det blir billigare. Framför allt om några år då det är färdigbetalt. Han var här igår och monterade det, så nu har vi i 2 veckor 2 larm
av KalleJ
Ring in och försök säga upp avtalet så får du troligtvis bättre pris.
Verisure betalar ingen skatt, Schweiziskt bolag. De kan ge dig bättre pris än många andra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Verisure

Frågar du mig är Larm halvt meningslöst dok, om man inte bor jävligt avsides och är ute o reser ofta.
Skaffa en bra försäkring istället :-D

"Antalet bostadsinbrott har minskat kraftigt de senaste åren – mellan 2017 och 2023 i princip halverades de. Det är villainbrotten som står för den största delen av minskningen."
https://bra.se/amnen/bostadsinbrott
Användarvisningsbild
av lennarte
Har Verisure nu och det har fungerat bra. Men, det blir dyrare varje år. Kostade omkring 1200 kr (kvartal) när vi skaffade det. Nu i mars är det uppe i 2100 kr. Nya larmet har ett fast pris (548 kr/mån) I 72 mån. Där efter (är det betalt) och ska kosta 595 kr i halvåret. På några år blir det många pengar.....
av JEriksson
Det här med larm och vilken typ och uppkoppling kommer alltid att diskuteras.

Skulle nog säga att största fördelen med Verisure/Sector är att det även finns brandlarm där de kan skicka brandkåren snabbare om det händer något, om man har ett system med kameror.
För vår del anser jag att det är värt en del kr i månaden.
Gällande inbrottsdelen brukar jag säga att innan polisen/väktare är på plats så sitter de redan på en färja…

Visst att det i långa loppet blir dyrare så känner jag att brandlarms delen är värt en del.
Vi har Verisure’s kollega Sector Alarm och de har fungerat bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Där finns med 2 st brandvarnare från Svenska Trygghetslösningar, plus dom 2 jag satt upp innan vi fick larmet från Verisure.
Fyllde efter med fel motorol

Bränsleförbrukningen lär bli aninge[…]

Kondens/imma framlyktor

Har man väl fått in fukt i lyktorna &au[…]

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog has[…]

Ändrör bakre ljuddämparen

Sätt dit ett rakt rör utan dämpare […]