Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
#1574241
Försöker förstå vad som händer om man byter bil under teckningsperioden (36mån)?

Så här står det i finstilta:
3. Avtalstid och uppsägning

Bindningstiden är 36, 24 eller 12 månader.
Tjänsten upphör vid bindningstidens slut.

Uppsägning i förtid av Kund
Kunden har rätt att säga upp Tjänsten i förtid
med en månads uppsägningstid, förutsatt att
Kunden skriftligen informerar Handlaren om
uppsägningen. Om avtalet upphör i förtid har
Kunden ej rätt att få tillbaka erlagda
avgifter. Bilia har vid förtida uppsägning rätt att
kräva in eventuellt underskott av Kunden
.
Obetald faktura anses inte som en uppsägning.
Överlåtelse av Tjänsten är ej möjlig.
Man betalar väl in månadsvis? Så den månad man betalt fryser inne, det förstår jag. Men de har rätt att kräva in underskott, vad avses här? enbart om man ej betalat in den månaden? eller hela perioden?

Vad händer om jag säljer bilen och har säg 1 år kvar?
Användarvisningsbild
av leiwi
#1574243
står ju rätt tydligt , dom har rätt till ett underskott om avtalstiden är mer än ett år och dom har gjort service där kostnaden är utslaget på hela avtalstiden, jag tecknar aldrig på mer än ett år, då blir det aldrig underskott
av morfarginko
#1574249
leiwi skrev:står ju rätt tydligt , dom har rätt till ett underskott om avtalstiden är mer än ett år och dom har gjort service där kostnaden är utslaget på hela avtalstiden, jag tecknar aldrig på mer än ett år, då blir det aldrig underskott
Okej tack, det är jag som inte har alla hemma!
Användarvisningsbild
av sewen
#1574272
Och du har inte rätt till överskott. Det kanske har gått 10 månader sen du servade bilen och det närmar sig nästa service som du ju nästan då betalt. Då får du inte tillbaka pengarna du redan betalt in. Och som jag minns det kan en ny ägare inte heller ta över avtalet utan måste teckna ett eget.
av morfarginko
#1574311
sewen skrev:Och du har inte rätt till överskott. Det kanske har gått 10 månader sen du servade bilen och det närmar sig nästa service som du ju nästan då betalt. Då får du inte tillbaka pengarna du redan betalt in. Och som jag minns det kan en ny ägare inte heller ta över avtalet utan måste teckna ett eget.
Tack!

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]