Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1534852
Volvo service ska utföras efter 12 månader. Vadå 12 månader? 365 dagar? 12 kalendermånader?

För nån som är ute i ogod tid så är dagarna viktiga här men verkar inte finnas några tydliga regler på internet vilket driver mig till vansinne. Vad gäller egentligen? Min senaste service var 26 mars. Är 25 mars senaste dagen? 31 mars?
#1534856
Holtsmeister skrev: tis 21 mar 2023, 20:27 Volvo service ska utföras efter 12 månader. Vadå 12 månader? 365 dagar? 12 kalendermånader?

För nån som är ute i ogod tid så är dagarna viktiga här men verkar inte finnas några tydliga regler på internet vilket driver mig till vansinne. Vad gäller egentligen? Min senaste service var 26 mars. Är 25 mars senaste dagen? 31 mars?
antingen 3000mil ELLER 12månader, vilket av det som inträffas först kommer service lampan lysa. (behöver inte vara exakt "det datumet" utan det kan variera även fördröjas med dagar/veckor(månad(er) också.. Bara för att det lyser behöver man inte få panik över det utan ser du att det lyser(så har du ~en månad) innan service-meddelandet ändras till något annat och väntar du längre får du en annat meddelande) så kolla med närmaste auktoriserad verkstad/lokal verkstad/gör det själv.
#1534863
Att dra över med en månad skulle jag inte reagera på om jag köper en begagnad bil, ibland är det lite väntetid. Att dra över 2 månader känns väl sådär...

Jag har ingen Volvo men jag tror min varnar typ 3 veckor innan det gått 365 dagar. Finns en nedräkning i km och dagar om man letar sig runt i menyn (på min bil).

Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1534864
UnleashFusion skrev:
Holtsmeister skrev: tis 21 mar 2023, 20:27 Volvo service ska utföras efter 12 månader. Vadå 12 månader? 365 dagar? 12 kalendermånader?

För nån som är ute i ogod tid så är dagarna viktiga här men verkar inte finnas några tydliga regler på internet vilket driver mig till vansinne. Vad gäller egentligen? Min senaste service var 26 mars. Är 25 mars senaste dagen? 31 mars?
antingen 3000mil ELLER 12månader, vilket av det som inträffas först kommer service lampan lysa. (behöver inte vara exakt "det datumet" utan det kan variera även fördröjas med dagar/veckor(månad(er) också.. Bara för att det lyser behöver man inte få panik över det utan ser du att det lyser(så har du ~en månad) innan service-meddelandet ändras till något annat och väntar du längre får du en annat meddelande) så kolla med närmaste auktoriserad verkstad/lokal verkstad/gör det själv.
Panik och panik, jag tycker det är anmärkningsvärt att man måste gissa sig till hur mycket tid man har på sig att boka service så man inte blir av med garantier. Tack för svar. Får väl boka och hoppas.
#1534867
frasse4 skrev: tis 21 mar 2023, 20:59 Att dra över med en månad skulle jag inte reagera på om jag köper en begagnad bil, ibland är det lite väntetid. Att dra över 2 månader känns väl sådär...

Jag har ingen Volvo men jag tror min varnar typ 3 veckor innan det gått 365 dagar. Finns en nedräkning i km och dagar om man letar sig runt i menyn (på min bil).
Sen säger bara 0 månader så är lika trubbig den.. :-)
#1534872
Holtsmeister skrev: tis 21 mar 2023, 21:01 Panik och panik, jag tycker det är anmärkningsvärt att man måste gissa sig till hur mycket tid man har på sig att boka service så man inte blir av med garantier. Tack för svar. Får väl boka och hoppas.
Jag vet att volvo-bilarna ger indikation 1månad innan med meddelandet(Boka tid för service) sen när en månad från den dagen första texten dyker upp växlar den upp till (Tid för service) och ytterligare en månad(Tid för service
överskriden) och enligt instruktionsboken "Följs inte serviceintervall täcker inte garantin
eventuellt skadade delar etc." Meddelande kommer fortsätta att lysa/visas tills servicelampan resetas. (gäller dock MY08-11) sen vet jag inte vad det står på MY12 och framåt då jag inte äger nyare volvo men jag gissar på något snarlikt på displayen.

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]