Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1528708
Jag och frugan har två billån via två olika Volvohandlare på en V40 och en V60. De började för ca ett år sedan med en ränta på 4,15 resp 4,75 - båda är nu uppe i 7,3-7,5%

Det är faktiskt kännbart och handlar om totalt 3-400:- /mån i ökade räntekostnader. Mailade den precis den ena volvohandlaren om det fanns något de kunde göra avseende räntan. Svaret jag fick var "Tyvärr inte, Trevlig helg!"

Är det bättre att bara baka ihop och flytta lånen till min bank (Länsförsäkringar)?

Hur tänker ni?
#1528716
Givetvis ska du ringa banken och fråga. Men det förutsätter att du har ganska gott om utrymme i din belåningsgrad. Bankerna är mycket mer restriktiva nu att lägga en bil i bolånet än de var för några år sedan.
#1528721
hullan skrev:Jag måste inte nödvändigtvis baka in det i bolånet. Jag tänker att de kanske kan erbjuda ett billån till låt säga 4% - men det är kanske en utopi att tro det nu?
Det blir i så fall ett blancolån och dessa räntor brukar överstiga 4% även på "kända" kunder. Men som sagt, det skadar absolut inte att fråga.
#1528726
Det kostar ingenting att fråga.

Jag tror att det är rätt osannolikt att du kommer ner till 4% -- men det är inte helt omöjligt. Allt beror på din övriga ekonomi, och vilken utsträckning det går att få till "säkerhet" på lånet.

Ränteläget är rätt högt nu, och aptiten på risk hos bankerna är låg.
#1528747
Har ni amorterat ett tag på boendet kan det ju finnas utrymma att låna upp till ursprungligt lån och lösa en del av billånen.
#1531151
På detta ämnet - hur dåliga brukar volvohandlarna vara på att sänka den rörliga räntan när det är bättre tider? Jag ringde VolvoFinans men de kan såklart inte göra något utan det är ju de enskilda handlarna som har hand om låneavtalet.

Jag köpte min V60 i oktober -21 till en ränta på 4,15% - den är nu på 7,09% :-o

Kan man vänta sig att de sänker räntan och liksom följer med marknaden eller försöker de hålla mig kvar på den höga räntan? Är den rörliga räntan samma för nya kunder som för befintliga? alltså är det en enhetlig rörlig ränta? jag tänker att de vill ju såklart ha låg ränta för att locka kunder till nybilsköp - men får även befintliga kunder då ta del av denna?
#1531160
Ja den ska sänkas när räntan sjunker
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]