Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1507144
Körde på en mås (dog) och fick spricka och buckla på kofångaren.
Volvia helförsäkring men tyvärr inte fyllt i självriskeliminering.
Har ett gäng skadefria år (aldrig anmält någon skada), haft körkort sen -90.
Åker man upp i premie efter/om man kör djurkollision via vagnskadegarantin? Hur mycket kan det isåfall röra sig om?
Funderar på om det är lönt att åtgärda själv.. Självrisk 3k
#1507149
Låter rimligt. Kollade Svedea och dom har inte ens så man kan fylla i skadefria år vid nyteckning av försäkring där.
#1507150
Bonus tappar man väl bara om man är vållande? Var det måsen som hade väjningsplikt? :-D
Bytte från Folksam till Trygg för några år sen och då kunde jag ta med mig antalet skadefria år. Men de hade inte riktigt identiska system, något av bolagen hade "andra chansen", man tappade inte bonus vid första skadan om man låg på max skadefria år. Men däremot vid andra.. :P
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1507153
Oavsett om den var vållande eller inte så fick den betala det högsta priset, RIP. :x
Ja det är möjligt att man bara åker på bonusbortfall/premiehöjning om man är vållande, jag vet ärligt inte, därför jag frågar. :-)

Nå, nu har jag gjort en anmälan så får vi se.
#1507155
Som jag förstått det så får man bara bonusfall när man utnyttjar trafikförsäkringsdelen. Den används om du är vållande till olyckan, och en motpart har fått skador på sin bil. Trafikförsäkringen används även om t.ex. ett vägräcke, vajerräcke, belysningsstolpar, trafikskyltar eller liknande skadas och måste repareras. Är det bara den egna bilen som skadats så är det vagnskadedelen som används, och då får man inte bonusfall.
#1507968
EbbevonVolvo skrev:Som jag förstått det så får man bara bonusfall när man utnyttjar trafikförsäkringsdelen. Den används om du är vållande till olyckan, och en motpart har fått skador på sin bil. Trafikförsäkringen används även om t.ex. ett vägräcke, vajerräcke, belysningsstolpar, trafikskyltar eller liknande skadas och måste repareras. Är det bara den egna bilen som skadats så är det vagnskadedelen som används, och då får man inte bonusfall.
Så var det förr i tiden, men detta har ändrat sig lite se senaste 10 åren och varierar beroende på vilket bolag man har.
#1507988
IF och Volvia är ju ihopsoppade på något vis, dotterbolag eller så. På IFs hemsida ser man sin bilförsäkring hos Volvia om man loggar in.
IF har något dom kallar självriskkonto, precis som det låter så är det ett konto som fylls på under skadefria år och vid skada så kan man använda dessa för att betala självrisken.
Kontot är naturligtvis mest ytterligare ett upplägg för att hålla kvar befintliga kunder, man säger väl ogärna upp en försäkring om man har ett fyllt självriskkonto.

Jag har hela tiden trott att IFs självriskkontot går att nyttja på Volvias försäkring, men icke. Antingen har jag haft fel hela tiden eller så har man ändrat villkoren.
Någon som har koll på detta?
Är nästan säker på att jag vid något samtal med Volvia för 4-5 år sen fick till mig att det här kontot gäller, jag hade då rört vid en annan bils backspegel men löste det på plats utan att dra in försäkringen.

Snopet. :bored:
självr.JPG
självr.JPG (161.07 KiB) Visad 4082 gånger
#1508026
MartinS skrev:
EbbevonVolvo skrev:Som jag förstått det så får man bara bonusfall när man utnyttjar trafikförsäkringsdelen. Den används om du är vållande till olyckan, och en motpart har fått skador på sin bil. Trafikförsäkringen används även om t.ex. ett vägräcke, vajerräcke, belysningsstolpar, trafikskyltar eller liknande skadas och måste repareras. Är det bara den egna bilen som skadats så är det vagnskadedelen som används, och då får man inte bonusfall.
Så var det förr i tiden, men detta har ändrat sig lite se senaste 10 åren och varierar beroende på vilket bolag man har.
Jag får erkänna att jag inte läst det finstilta i någon av mina försäkringar dom senaste ....... ja, kanske femton tjugo åren? :-)

Enda gången vi (tanten) varit skyldiga var i en korsning med lämna företräde där hon skulle svänga höger. Stod stilla och framför var det en bil som också skulle svänga höger. Blev fritt och bilen framför började köra men bromsade sedan då det kom en bil lååååångt borta. Tanten såg inte att bilen framför stannade för hon tittade också till vänster och bedömde att hon också skulle hinna ut. Ja, hon körde in i baken på framförvarande bil, en Hyundai i10. Helt klart tantens fel och bilen hon körde in i blev rejält intryckt i baken, men kunde köra därifrån. På vår bil bilen det ett par ytliga repor som jag kunde polera bort. Så ingen ersättning till oss bara reparationsskador på Hyundaien på 40.000!!!!
Vi behövde inte betala en enda krona och fick inte heller något bonusfall!! Trettio år utan orsakade skador gjorde att vårt försäkringsbolag bjöd på självrisken! Vi har kvar alla våra försäkringar i detta bolag, utom Volvon som hamnat i deras dotterbolag Volvia. Den kommande Mercedesen ska försäkras i vårt normala bolag som är IF, ett bolag vi varit mycket nöjda med.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen