Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1499662
Hur är det med garanti på tex. batteriet på en Volvo laddhybrid eller ren elbil? Vad jag kan läsa mig till så är det "bara" 2 års garanti då inga undantag är angivna? Och då kommer följdfrågan, vad täcker Volvias maskinskadeförsäkring? Även här har jag läst på lite i den allmänna textskrivningen och den nämner tex. "elkomponenter" Intressant för oss konsumenter är tex. garanti/försäkringsskydd mot försämrad batterikapacitet enligt förutbestämda parametrar som många andra elbilstillverkare har.
#1499744
Ja, hittade den texten i en äldre artikel men att Volvo har "snålat" med garantivillkoren jämfört med övriga tillverkare: https://www.vibilagare.se/nyheter/halva ... os-garanti
#1499852
Vet någon hur det blir med ev kompensation vid sen leverans gällande klimat bonusen minskning.

Jag beställde en XC40 recharge o februari med prel leverans på 7-8 månader.

Nu är preliminärt leverans i januari. Detta innebär för min del en minskning av klimatbonusen på 20000:-.

Vad tror ni, kan man kräva Volvo på dessa 20000:-?

Vad är rimligt, förstår ju att vill kunna leverera så snabbt det bara går. Men de visste om att det var problem med halvledare när jag gjorde min besättningen. Och sedan är det ju Volvo som har missat sina beställningar på halvledare från första början. Miss i planeringen från deras sida.
#1499877
Du får läsa vad som står i ditt kontrakt. Det är det som gäller rättsligt.

Jag tvivlar starkt på att Volvo lovat att bilen ska levereras vid något speciellt datum. Du har fått en preliminär leveranstid, vilket är just det -- preliminär. Den kan ändras. Ibland kan bilen komma tidigt, men nuförtiden är den nästan alltid senare.

Du kan alltid prova att se om din Volvoåterförsäljare vill ge dig goodwill. Det är inte helt omöjligt, men jag skulle själv vara lite försiktig med att kräva det.

Sedan kan det diskuteras om det är Volvos fel att reglerna ändras hit och dit med kort varsel. Jag skulle nog främst klaga hos min lokala riksdagsman, och fundera på hur jag röstar när det gäller dessa bidrag...
#1499957
Qadmin skrev:Vet någon hur det blir med ev kompensation vid sen leverans gällande klimat bonusen minskning.

Jag beställde en XC40 recharge o februari med prel leverans på 7-8 månader.

Nu är preliminärt leverans i januari. Detta innebär för min del en minskning av klimatbonusen på 20000:-.

Vad tror ni, kan man kräva Volvo på dessa 20000:-?

Vad är rimligt, förstår ju att vill kunna leverera så snabbt det bara går. Men de visste om att det var problem med halvledare när jag gjorde min besättningen. Och sedan är det ju Volvo som har missat sina beställningar på halvledare från första början. Miss i planeringen från deras sida.
Du har redan startat en tråd. Byt inte i ämne i den här tråden till något som inte är relevant för ursprungsämnet!

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]