Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1473352
Sedan vi köpte vår bil ny (en V70 -14) 2013 så har jag haft LF då jag sa till Volvo försäljaren att Volvia är för dyra. Han höll med och sa att LF är starka i vårt geografiska område, men sa också att man påtalat det för Volvia för att förmå dem att sänka priserna.
För någon vecka sedan damp det ner ett brev från Volvia (de vet väl att huvud förfallodagen är nära) med en premie på ca 3500:-, ca 1000 kr mindre än LF. Nu blir skillnaden mindre då vi fått en återbäring på 20% från LF de senaste åren, så det skiljer inte mer än 100:- i slutänden. Men det som lockar är att på Volvia gäller motorförsäkringen till 20000 mil (eller 10år), det var en nyhet för mig. Då känner man sig trygg ett par år till.
Men frågan är om detta är ett lockerbjudande och att nästa år är det en helt annan premie. Inget att förlora iofs, bara att gå tillbaka till LF om premien skjuter i höjden om ett år.
https://www.volvia.se/bilforsakring/in ... ngd-maskin
#1479684
Det är så man får göra som försäkringstagare. Man måste shoppa runt strax innan årsförfallodagen, bolagen vet att majoriteten av kunderna bara låter försäkringen löpa på och höjer därför premierna kontinuerligt för trogna kunder.

Är man en trogen kund blir man blåst. Enda sättet är att vara likadan mot bolagen som de är mot kunderna, skit i dem och byt bolag så snart du hittar ett billigare.
#1479692
MarcusJ skrev:Eehm... Tror du verkligen 100% "återbetalas"...?
Absolut inte, mycket återinvesteras. Men det finns inga aktieägare som ska ha utdelning på sina aktier.
#1480520
Ingen som kollar mer än bara premien vid teckning av försäkring? Självrisk vid maskinskada t.ex.? Min AC la av på min V40, kostade 750kr i självrisk hos Folksam. Nu har Volvia visserligen ändrat sina självrisker och tagit bort att man får bekosta viss % av reparation själv, men jag tycker ändå deras självrisker är hutlösa fortfarande. 7500kr om bilen passerat 12,000 mil. Om premien är ett par hundringar billigare så äts det snabbt upp om man ska hosta upp en sån självrisk om något går sönder.

Jag vet inte om kvalisorten på bilarna har sjunkit sista 10 åren men jag har använt mig av speciellt maskinskada vid 4-5 tillfällen senaste 10 åren. Framför allt AC som strulat för mig, V40'in var bara drygt 2 år när jag fick byta kondensor, torkfilter och annat. Tidigare bil bytte jag kompressor på 2 gånger.
#1480542
Själv har jag bara använt mig av maskinskada 2gg på 20år så jag struntar i självriskerna, ser bara till premien. Min xc60 kostar idag 423kr i månaden hos Volvia, hos Folksam kostar samnma försäkring 670kr i månaden. Om så självrisken var gratis skulle jag fortsätta med volvo.
#1480547
Ja IF (Volvia) och Folksam ligger ganska precis samma i pris för mig, 430 resp 450/mån. Premiesättning är individuell, men är skillnaden i premie relativt liten så finns det fler aspekter att kolla på, självrisken vid skada är en. Sist bilen var inne för reparation så var det något strul med en reservdel så det tog 3 dagar att laga den. Hade semester och struntade i hyrbil så jag fick 150kr cash varje dag bilen stod på verkstad. Notan på 13,000 kostade mig 300kr i självrisk.
#1480560
Ja, jag har kollat lite då och då genom åren och av nån konstig anledning skiljer det minst ett par tusen kronor per år i premie mot Volvia. Jag hade länsförsäkringar tills för ca 15år sedan, bilbytet jag gjorde då skulle läns ha över 2000kr mer per år, bytte då till Volvia och efter det har Volvia alltid varit billigast, och ganska mycket billigare.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]