Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1436169
Idag blev jag heligt förbannad.

Min årsförfallodag är idag, så jag började av ren nyfikenhet kolla runt lite vad jag kunde få för pris hos andra bolag för någon vecka sedan. Min premie hos Volvia var rätt hög (1200:-/mån. Hel, max 2000 mil, inga tillägg), vilket jag stört mig på under en tid, men aldrig fått baken ur vagnen att åtgärda. Jag antar att den höga premien beror på att vid tecknandet av den så var jag folkbokförd nära ett "riskområde" (i Stockholm), samt att jag inte haft körkort så lång tid (tog körkort sent, vid 30+ för fyra år sedan).

Hur som helst så blev jag lite glatt förvånad när jag ser att premien hos andra bolag var hälften så dyr. Så naturligtvis ringer jag upp Volvia och kollar om de kan sänka min premie, varpå jag får till svar att de inte kan ge rabatt överhuvudtaget. Vidare får jag veta att det höga priset beror på att de har fördelaktiga avtal med servicepartners samt att det är en märkesförsäkring etc. Naturligtvis köper jag inte detta, utan säger upp försäkringen och går till ett annat bolag.

Idag när försäkringen hos Volvia gick ut, så bestämde jag mig för att testa min misstanke om nonsens, och surfade in på volvia.se och kollade vad jag kan få för pris, och precis som jag misstänkte, så kunde jag få samma försäkring precis lika "billigt" som hos de andra bolagen, dvs halva kostnaden.

Jag hörde av mig till Volvia igen, där jag bad dem förklara lite hur de ser på sina kunder. Jag ställde bland annat frågan varför de inte kan sänka premien hos existerande kunder, trots skadefria år under hela avtalsperioden. Vidare ställde jag frågan om de hellre ser att kunder lämnar bolaget än att reciprocera lojala kunder genom att sänka premien till det belopp de hade fått om de hade tecknat ny försäkring. Fick inget svar alls på någon av frågorna. De hade heller inget svar på om nya kunder som får halva priset får ta del av de "exklusiva" partnerskapen som uppenbarligen motiverade (i mitt fall) cirka 600:- extra varje månad. Istället började de prata om att jag just hade flyttat och att det var därför jag fick så billigt hos de andra (och hos dem när jag kollade på hemsidan). Struntprat, de visste om min nya adress när jag ringde kundtjänst för att kolla om de kunde sänka premien, och enligt dem var det ju dessutom omöjligt att ändra priset.

Är jag helt ute och cyklar som stör mig så mycket på det här? Jag tycker att det är direkt hutlöst beteende från deras sida. Sen vet alla att försäkringsbolag kanske inte tillhör de mest renhåriga av bolag, men jag tycker det här var lite extra fräckt.
av UnleashFusion
#1436189
Riktigt usel kundservice, for sure.(aldrig haft det problemet: peppapeppa*) Har haft Volvia i mer än 10år men varje gång jag förnyat min helförsäkring har jag alltid blivit positivt bemött av kundtjänst. Kanske inte alltid den billigaste men för mig har just Volvia varit billigast och försäkringsärende har varit lätthanterade och alltid funkat utan att jag behövt ringa och klaga.

I ditt fall välj annat bolag.
av HotCoffee
#1436199
De jag pratade med var väldigt trevliga, så inget ont om deras kundtjänst, som säkerligen är bundna av policy och kanske tycker det är lika tråkigt som jag. Men det är något lurt när existerande kunder inte kan få ett lika bra pris som nytecknare. De sa även att om jag hade stannat hos dem, så hade min premie gått ner med 200:- pga mitt adressbyte, till cirka 1000:/mån-, så även det hade varit betydligt dyrare än de 650:- jag hade fått betala om jag sagt upp försäkringen och omedelbart tecknat en ny. Samma person, samma adress, samma försäkring, samma bil, men olika pris. Galet.

Hur som helst, det kommer nog dröja många år innan jag ens överväger Volvia igen.
av SAAB96
#1436208
Samma erfarenhet här. Svindyr utan uppenbar anledning. Har bytt bolag.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av sbf
#1436219
SAAB96 skrev: ons 17 mar 2021, 02:11 Samma erfarenhet här. Svindyr utan uppenbar anledning. Har bytt bolag.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Jag har samma upplevelse, fast tvärt om. Jag bytte till Volvia på båda bilarna då Trygg Hansa blev så dyrt efter att vi flyttade ut på landet.

TH menade på att det berodde på större risk för viltolyckor och att mössen skulle gnaga sönder mina kablar. Jag frågade om de inte hade hört talas om alla bilbränder, inbrott, parkeringsskador, dörruppslag, påkörningsskador, osv, som plågar bilägare i svenska städer men tydligen var viltolyckor dyrare för TH än allt detta. Handläggaren på TH ville heller inte kommentera på att den enda viltolycka jag råkat ut för under alla mina år med körkort var på 255:an mellan Märsta och Uppsala. Anekdotisk evidens så klart, men ändå lite komiskt.

Volvia blev hursomhelst ca 20% billigare för mig på helförsäkring 2500+ mil med alla tillval jämfört med helförsäkring max 2500 mil hos TH. Det är väldigt svårt att generalisera priser för försäkring, men för mig är Volvia inte det dyraste alternativet.
av Lövet
#1436282
HotCoffee skrev:Är jag helt ute och cyklar som stör mig så mycket på det här? Jag tycker att det är direkt hutlöst beteende från deras sida. Sen vet alla att försäkringsbolag kanske inte tillhör de mest renhåriga av bolag, men jag tycker det här var lite extra fräckt.
Det är så det funkar. Vilket är skitdumt eftersom risken är mycket högre på nya kunder eftersom man inte vet hur de beter sig. Det är alltså mer lönsamt egentligen att hålla kvar de man redan vet vilken risk de har.

Men det blir så när FB vill ha tillväxt och eftersom det inte kommer några nya kunder ur intet så måste man "stjäla" dem av andra. Det gör man med premien.

Kundtjänst har ingen aning om varför en premie ser ut som den gör. De får upp den i datorn bara, det är kopplat till samma som webbsidan.
#1440357
Banker, försäkringsbolag, elbolag, det är ju samma överallt...locka nya kunder med bra pris samtidigt som man pissar på befintliga kunder genom smyghöjningar. (Eller för den delen arbetsgivare som ger minimala löneökningar till den som valt att jobba på istället för att byta jobb.)
Jag brukar "testa" min premie ibland genom att gå in på försäkringsbolagets hemsida och mata in reg.nummer på en likadan bil och se vad premien skulle bli då.
#1447097
Köpte MY20 V60 TE i juli 2020 och bor i Stockholm. Fick ett kanon pris från LF men nu att det är dags att förnya blir min nya kostnaden 32% högre. (378 kr -> 500 kr i månaden) Jag har halvförsäkring och upp till 1000 mil.

Kollade alla andra bolag och samtliga är dyrare. Har ni några rekommendationer innan jag låser in mig till ett år till med LF?
#1447112
calkenneth skrev:Kollade alla andra bolag och samtliga är dyrare. Har ni några rekommendationer innan jag låser in mig till ett år till med LF?
compricer.se/forsakring/bil
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]