Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
#1322635
Tyvärr, så skyddar inte konsumenttjänstlagen i detta fall. Jag skulle kontakta en jurist för att veta hur jag skulle gå vidare. Hoppas att det fixar sig...
av Filippo76
#1322704
Förstår att andra regler gäller i detta läge. Men att erbjuda 3 månaders serviceavtal, det är ju just det som är problemet, den i detta fallet usla servicen/bemötandet. Så det rimmar lite illa. Men hoppas det löser sig
#1322726
Hej Filippo76!
Helt rätt. Man känner sig riktigt blåst och det är det som stör mig så oerhört. Först skriver de att de vill ersätta mina kostnader och sen kommer de med nåt som är värt ett par hundra kronor. Det enda som är bra att de inte kan gå på mig då jag har allt dokumenterat. Vi får ser hur det blir i slutändan. Jag har skrivit det på deras hemsida, i detta forum och i ett annat. Tidningarna kommer informeras nästa vecka.
av mikebike
#1334069
Apropå serviceavtal hos Upplands Motor...

Jag lämnade in min bil i tisdags på årlig service.
Förutom servicen var det två garantiärenden.
Jag lämnade bilen klockan 7 på morgonen.
"Och så skall vi byta bromsvätska"
-Jaha...

När meken ringde upp vid lunchtid och talade om att bilen var klar berättade han även att bytet av bromsvätska kostade 1295:-
-Men jag har ju serviceavtal.
"Byte av bromsvätska ingår inte i serviceavtalet."

Då kan man ju tycka att de bör fråga om jag vill byta bromsvätska eller, ännu hellre, fråga om de skall testa bromsvätskan. Det gjorde Bilia när jag servade min V70N där.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1334076
mikebike skrev: mån 26 aug 2019, 14:59 Apropå serviceavtal hos Upplands Motor...

Jag lämnade in min bil i tisdags på årlig service.
Förutom servicen var det två garantiärenden.
Jag lämnade bilen klockan 7 på morgonen.
"Och så skall vi byta bromsvätska"
-Jaha...

När meken ringde upp vid lunchtid och talade om att bilen var klar berättade han även att bytet av bromsvätska kostade 1295:-
-Men jag har ju serviceavtal.
"Byte av bromsvätska ingår inte i serviceavtalet."

Då kan man ju tycka att de bör fråga om jag vill byta bromsvätska eller, ännu hellre, fråga om de skall testa bromsvätskan. Det gjorde Bilia när jag servade min V70N där.
För tilläggsjobb ska man väl få ett prisunderlag vad det ska kosta?
När jag lämnar in min bil får jag alltid all specat med en slutsumma, som jag kvitterar att jag godkänner.

Allt utanför det ska dom kontakta mig för att åtgärda, annars betalar jag inte för det.
av mikebike
#1334078
fjohan82 skrev:
mikebike skrev: mån 26 aug 2019, 14:59 Apropå serviceavtal hos Upplands Motor...

Jag lämnade in min bil i tisdags på årlig service.
Förutom servicen var det två garantiärenden.
Jag lämnade bilen klockan 7 på morgonen.
"Och så skall vi byta bromsvätska"
-Jaha...

När meken ringde upp vid lunchtid och talade om att bilen var klar berättade han även att bytet av bromsvätska kostade 1295:-
-Men jag har ju serviceavtal.
"Byte av bromsvätska ingår inte i serviceavtalet."

Då kan man ju tycka att de bör fråga om jag vill byta bromsvätska eller, ännu hellre, fråga om de skall testa bromsvätskan. Det gjorde Bilia när jag servade min V70N där.
För tilläggsjobb ska man väl få ett prisunderlag vad det ska kosta?
När jag lämnar in min bil får jag alltid all specat med en slutsumma, som jag kvitterar att jag godkänner.

Allt utanför det ska dom kontakta mig för att åtgärda, annars betalar jag inte för det.
"Problemet" är att de skrev ut en spec och den slutade på 9700:- d.v.s. med garantijobbeninkluderade. Jag räknade med att kostnaden skulle bli noll eftersom jag hade garanti och serviceavtal.
Min bokning är ju vad jag beställt, och där står service samt felsökning på batteri och AWD.

Verkmästarn berättade att bromsvätska ingår i serviceavtalen för exempelvis Renault och Ford (som de också säljer och servar)...
av Daviddd
#1334441
Just det med bromsvätskan känner jag mig alltid blåst på. Jag har inte en aning om bromsvätskan behöver bytas eller inte, ändå gör jag det på teknikerns inrådan (eller snarare antydan, de är noga med att inte rakt ut säga att det är nödvändigt). Misstänker att jag kan köra minst tredubbla sträckan/tiden på samma bromsvätska utan att det skulle påverka säkerheten.
av mikebike
#1334447
Daviddd skrev: ons 28 aug 2019, 17:37 Just det med bromsvätskan känner jag mig alltid blåst på. Jag har inte en aning om bromsvätskan behöver bytas eller inte, ändå gör jag det på teknikerns inrådan (eller snarare antydan, de är noga med att inte rakt ut säga att det är nödvändigt). Misstänker att jag kan köra minst tredubbla sträckan/tiden på samma bromsvätska utan att det skulle påverka säkerheten.
Det är lätt att testa bromsvätskan om man har rätt utrustning.
En seriös verkstad erbjuder sig att testa och kontaktar kunden om den blir underkänd.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]