Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1255925
Hörde förra veckan på Volvo verkstaden att något nytt sker med gasbilar och besiktningen och idag fick hem brev från Transportstyrelsens att nya krav på besiktning av gasbilar börjar gälla 20 maj. Och började fundera vad gäller och händer nu…. :crying:

Tänkte höra vilka erfarenheter olika Bi-fuel ägare har, då har svårt att hitta information på nätet. Det finns tydligt två sätt, Kontroll vid besiktning eller av verkstäder.

1. Volvo verkstaden ( Bilia, Stockholm) tar 3 000 kr för att skriva intyget + besiktningen runt 400 kr, dvs minst 3 400 kr per år i kostnad för en Volvo Bi-fuel. Det nämndes 1 500 kr, men fick sedan höra att 3 000 kr var det man vill ha, även om det gör i samband med service. :-o
2. Kontroll vid besiktning, då måste tankarna vara tillgängliga mm. Ett problem jag upptäckte med MY12 är att hittar inga skisser hur AFV (Idag Westport) har byggt upp systemet med tank, ventil mm. Besiktningen går på Pris 400 - 500 kr då läcktestet ingår, vilket är bra mycket billigare en intyg. :-)

Frågade: Volvo (Bilia), Volvo Cars, Westport och Opus bilprovning om följande: Om jag själv vill att besiktningen ska kontrollera, finns det några instruktioner framme hus man plockar bort skydden för att komma åt tankar, ventiler mm
Har ej fått svar, eller så finns det inte …… Och jag har inte hittat något på nätet. Finns det något Bi-fuel ägare som har gjort en lyckad eller misslyckad besiktning av sin gasbil efter den 20 maj 2018….

Tips söker på vad man bör förbereda inför besiktningen. Tack på förhand

www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarki ... ngsregler/
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/ ... gasfordon/
www.energigas.se/library/2188/kontroll- ... fordon.pdf
#1255931
Gasbilar i Sverige har blivit både dyrt och krångligt, och andrahandsvärdet är i botten.
Volvo har lagt ner CNG tillverkningen nu.
Har du inte funderat på att sälja bilen istället? Jag tror CNG gasbilar är fortfarande "heta" på den tyska marknaden, som har billig rysk gas och minst 500 laddstationer.
#1255943
Är nöjd med min MY12 Bi-Fuel, kommer inte sälja den på ett tag, möjligt konventera den till en ren 2.5T! Missnöjd med att Westport (AFV) samt Volvo Cars är inte så hjälpsamma, det goda exemplet är nya reglerna som kom 20 maj 2018 från Trafikverket. Om man var konsument orienterad och mån om bra andrahandvärde på marknaden. Då hade man tagit fram olika alternativ där jag som bilägare får välja ett dyrt intyg från Volvo återförsäljaren eller enkel gör-det-själv demontering innan besiktning…

:x Oj, säger jag om att Volvo stoppar konverteras till biogasdrift, såg att det sker nu till sommaren 2018 och symbolisk betydelse i Sverige (svd, 7 jul, 2017). Såg att det satsar på el istället. Intressant att Tyskland kan vara ett export land till, Finland är inget alternativ. I Finland är bilskatten dyr och gas ge inga fördelar.
#1255948
Holland eller om det var Belgien köper gasbilar från Sverige. BilBengtsson i Ystad säljer alla sina inbyten dit, och får bra betalt mot vad dom får här hemma.
#1255950
Alla gastankar har väl i alla tider besiktigats "separat", alltså oberoende av bilen. Så var det även på den tiden när "vi" körde på LPG. Både första och andra gången. I ala fall andra gången (-80 -talet) för då jobbade jag med det. Då var det en särskild statlig myndighet som gjorde detta (vart 5-te år eller så), det gäller även gastuben till MIG-svetsen. Om du inte har hyrkontrakt på den, då står gasbolaget för det (ingår i hyran)
#1255954
Problemet är som vanligt politiker som slumpmässigt städjer olika framdrivningsmetoder. Då de inte kan ha en konsekvent strategi (eller för den delen ens är pålästa om vad de beslutar om) blir det som detta.

Gasbilar och det obefintliga nätverket samt inspektionen av tankarna
Diesel och att man "plötsligt" upptäckte att det fanns andra giftiga saker än växthusgaserna.

Volvo är ett vinstdrivande företag och vill såklart sälja nya bilar. Så¨de bryr sig inte om eftermarknad. Framförallt inte på en teknik man avfärdat numer.
#1262718
Har nu gjort en besiktning, enkelt med nyare generation V70
1. Tankar bak på nyare generationen (min MY2012), borde vara liknande på MY2011
- Det sitter några M10 bultar i lådan som man låssar, då frigör man locket till gastankarna
- Locket lyfter man upp, fram och bak
-- Fäll ned stolarna där bak
-- Bak sitter verktygslådan integrerad locket, så man måste LYFTA upp locket.
-- Sedan knuffar man den över fällda säten, då kommer man åt att inspektera och kontrollmäta läckage
--Till besiktningen, be att det besiktigar bälten bak, fäll ned stolarna och tillsammans med besiktningsmannen lyfter man och flyttar på locket så ingen skada sker på gasutrustningen.
- -- Locket väger ej mycket, men en ganska stor. Sedan är det bara dra tillbaka den och den trillar ned utav sig själv på rätt plats, någon på AFV har tänkt till en gång i tiden
2. Under bilen
- Det kommer lyfta upp bilen, finns gasrör under bilen, inget behöver demonteras
3 Motorutrymmen
- Allt är synligt inget att demontera, Det kollade runt gasregulatorn och gasmunstrycken, där skarvar finns
-- Min regulator gick sönder förra året, tydligen sitter en gummipackning som oftast går sönder och då läcker lite gas via en säkerhetsventil. Otur så läcker det för mycket och du kan inte åka därifrån. Läcker lite så får man köpa en utbytes regulator på Volvo alt en från skroten, köper man från skroten så vet man inte hur länge den håller.
-- Kostar ca 3000-4000 kr att byta, om du gör det på volvo har för mig det kostade 6000 kr, kan vara värt att kolla runt, jag sparade tid och pengar..... ;-)

Extra arbete med att ta bort locket, ca 10-15 minuter i förberedelse, på besiktningen, ca 1 minuter med lite hjälp. Om du kan göra jobbet själv så är inte ett intyg på 3 000 kr från volvo värt pengarna, eller 3 000 kr för ca 20 - 30 minuter arbete, inte dåligt betalt för en mekaniker!!!!

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]