Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Kan vara bra att reda ut begreppen ibland :wink:

Jag har aldrig finansierat en bil mot en restskuld. Men finansierar man mot en restskuld så måste det naturligtvis utgå från nettopriset.
Det intressanta för mig är vad bilen tappar i värde, inköpspris-försäljningspris (restvärde!?). Hade jag finansierat mot en restskuld skulle jag i alla fall vilja ha ett övervärde i bilen och därmed en restskuld ner mot 30-40% med givna förutsättningar.

I tidigare beräkning är värdeminskningen nettopris-försäljningspris (restvärde 60%). Finansiering vanligt bil lån och ej mot restskuld. Bör inte vara några större fel i beräkningen om man bortser från restvärdet som man bara kan spekulera i.
av KrilleW
Malmstroem skrev:4,95% låter som en rätt hög ränta. Jag tror att många kan komma undan med betydligt lägre ränta. Vi lever i en "lågräntetid" numera.

Om allt är lika så är det alltid dyrare att privatleasa en bil istället för att köpa den eftersom räntan är avdragsgill -- och leasingkostnaden är det inte.

Nu är det dock så att allt inte alltid är lika. Du är tvungen att titta på det enskilda erbjudandet för att kunna bedöma vad som är bäst för dig. Generellt sett så är det billigare att äga bilen för de som har lätt att låna pengar (under 2% ränta är inte ovanligt) och som bor i områden med låg försäkringskostnad och har bra bonus på sin bilförsäkring. De som ofta tjänar på privatleasing är de som inte har lätt att låna (och får ta billån för 4,95% ränta), har hög försäkringskostnad p.g.a. bostadsort och/eller ålder. (Försäkring är ofta inbakad i leasingkostnaden).

Sedan måste du också titta på själva erbjudandet. Det är inte ovanligt med olika driver på både privatköp och leasingerbjudanden. En bra deal kan göra att pendeln slår över både till privatköp som privatleasings del.

Det är också lätt att räkna på vad leasing kostar. Vid privatköp vet du först när du säljer bilen vad den riktiga månadskostnaden varit. Jag har hittills valt att äga bilen istället för privatleasing -- men jag kan mycket väl tänka mig att leasa i framtiden.

Så -- räkna på det unika fallet. Det går inte att generellt säga att det ena är bättre än det andra.
Du knyter ihop säcken ganska bra där tycker jag. Som jag har förstått så subventioneras bilar kraftigt emellanåt för att man vill styra fler kunder till att pröva privatleasing. Ett typexempel på detta är Nissan Leaf som det ibland kommer såna bra deals på så att man undrar hur det ens är möjligt att de tjänar något på det. Jag har inte heller privatleasat något. Det blir ju som sagt oerhört mycket dyrare när man tycker om att lägga på mycket utrustning. Iofs så påverkar mycket utrustning ofta andrahandsvärdet negativt öht.
av Lövet
Jag reagerar en hel del på räntan. Sålde bil förra veckan till en person som finansierade den med MyMoney och han fick 2,79%. Risken i den affären lär ju vara oerhört mycket högre än vad som är fallet här så ränteläget borde vara tvärtom egentligen.
av KrilleW
Lövet skrev:Jag reagerar en hel del på räntan. Sålde bil förra veckan till en person som finansierade den med MyMoney och han fick 2,79%. Risken i den affären lär ju vara oerhört mycket högre än vad som är fallet här så ränteläget borde vara tvärtom egentligen.
Varför skulle risken vara högre? Bilen står som säkerhet för lånet och får han den låga räntan så har han med all sannolikhet en hög kreditscoring.
av Herkulez
KrilleW skrev:
Malmstroem skrev:4,95% låter som en rätt hög ränta. Jag tror att många kan komma undan med betydligt lägre ränta. Vi lever i en "lågräntetid" numera.

Om allt är lika så är det alltid dyrare att privatleasa en bil istället för att köpa den eftersom räntan är avdragsgill -- och leasingkostnaden är det inte.

Nu är det dock så att allt inte alltid är lika. Du är tvungen att titta på det enskilda erbjudandet för att kunna bedöma vad som är bäst för dig. Generellt sett så är det billigare att äga bilen för de som har lätt att låna pengar (under 2% ränta är inte ovanligt) och som bor i områden med låg försäkringskostnad och har bra bonus på sin bilförsäkring. De som ofta tjänar på privatleasing är de som inte har lätt att låna (och får ta billån för 4,95% ränta), har hög försäkringskostnad p.g.a. bostadsort och/eller ålder. (Försäkring är ofta inbakad i leasingkostnaden).

Sedan måste du också titta på själva erbjudandet. Det är inte ovanligt med olika driver på både privatköp och leasingerbjudanden. En bra deal kan göra att pendeln slår över både till privatköp som privatleasings del.

Det är också lätt att räkna på vad leasing kostar. Vid privatköp vet du först när du säljer bilen vad den riktiga månadskostnaden varit. Jag har hittills valt att äga bilen istället för privatleasing -- men jag kan mycket väl tänka mig att leasa i framtiden.

Så -- räkna på det unika fallet. Det går inte att generellt säga att det ena är bättre än det andra.
Du knyter ihop säcken ganska bra där tycker jag. Som jag har förstått så subventioneras bilar kraftigt emellanåt för att man vill styra fler kunder till att pröva privatleasing. Ett typexempel på detta är Nissan Leaf som det ibland kommer såna bra deals på så att man undrar hur det ens är möjligt att de tjänar något på det. Jag har inte heller privatleasat något. Det blir ju som sagt oerhört mycket dyrare när man tycker om att lägga på mycket utrustning. Iofs så påverkar mycket utrustning ofta andrahandsvärdet negativt öht.
Om jag inte minns fel så kostade en Nissan Leaf i en variant med ren eldrift ca 3400kr/mån all inclusive och 1500mil/år, vilket kändes hyfsat med tanke på inköpspriset. Frågan är om inte miljöbilspremien som inte tillföll privat leasaren var med och hjälpte till? Men jag vet inte...inte heller i vilken storleksordning miljöbilspremien var/är.
Användarvisningsbild
av joel80
Miljöbilspremien får man även om man företagsleasar. Det betalas ut till leasingfirman men man räknar självklart av det, eller får ut den, när den kommer. Jag fick hela summan direktutbetalad (jag fick 40000kr då den togs ut förra året, i år har dom bytt så att hybrider bara får 20 000kr och riktiga elbilar 40 000kr. Dom var tvungen att göra så för att pengarna som är budgeterade skulle räcka, då dom väntar en fördubbling av försäljningen av hybrider och elbilar även i år.)
av KrilleW
Herkulez skrev:
KrilleW skrev:
Om jag inte minns fel så kostade en Nissan Leaf i en variant med ren eldrift ca 3400kr/mån all inclusive och 1500mil/år, vilket kändes hyfsat med tanke på inköpspriset. Frågan är om inte miljöbilspremien som inte tillföll privat leasaren var med och hjälpte till? Men jag vet inte...inte heller i vilken storleksordning miljöbilspremien var/är.

Billigaste versionen kostar 3199kr för 24 mån.
Den driven de hade för ett par år sedan var av en helt annan rang. Nissan ville ha ut dessa på marknaden och etbjöd 12 mån privatleasing för 2495kr/mån. Jag tror aldrig att ett sådant erbjudande kommer igen. De fick ut ett par hundra bilar på ett par dagar.
av Lövet
KrilleW skrev:
Lövet skrev:Jag reagerar en hel del på räntan. Sålde bil förra veckan till en person som finansierade den med MyMoney och han fick 2,79%. Risken i den affären lär ju vara oerhört mycket högre än vad som är fallet här så ränteläget borde vara tvärtom egentligen.
Varför skulle risken vara högre? Bilen står som säkerhet för lånet och får han den låga räntan så har han med all sannolikhet en hög kreditscoring.
Risken är större för de kan inte veta värdet av säkerheten på en begagnad bil som de själva inte tittat på. Du är med på att det var en affär mellan två privatpersoner? MyMoney ser aldrig bilen. De vet bara att det är en bil av märke X som är Y år gammal. Ingenting om skick eller utrustning.

4,95% är närmast ockerränta i dagens ränteläge, framförallt för en nybil där du exakt vet säkerhetens värde.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag fick en offert från Upplands Motor förra veckan, det var den bästa offerten när jag jämförde med olika Volvohandlare. Dock fanns inte något alls att göra på räntan, 3,95% var det lägsta säljaren fick gå.

"Om det avgör affären kan jag sänka bilens pris så att din kostnad på 36 mån blir samma som om räntan var 3,5%, men själva räntan kan jag verkligen inte sänka"

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]