Sida 1 av 2

Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: ons 24 apr 2013, 11:42
av HostileNation
De flesta tänker säkert: "Inte en till tråd om att turbokonvertera en 740..."
Saken är den att jag ska turbokonvertera min 740 GL -88 just för att jag vill lära mig det riktigt istället för att sitta och läsa om att det inte är någon mening utan att istället köpa en turbomotor och sätta i.
Så, då bilen är rätt risig i chassi, kaross och dylikt tänkte jag inte lägga ut några större summor och bygga något seriöst. Mest bara för att se vad det blir för skillnad effektmässigt och som sagt för att lära mig. Idéen fick jag när jag satt och kikade lite på en snubbes projekt där det hela var ett budgetbygge och för att få lite värre effekt. Varför inte göra det på min också tänkte jag?

Tanken är att köra med grenrör & turbo från en 740 turbo, värre spridare & självklart en IC, samt lite annat smått & gott.

Nu till frågan: Har en kompis som frågade om jag ville köpa hans 531 topp och hans vx3-kam. Detta till ett rätt överkomligt pris. Så frågan är då om det är värt att köpa det och slänga på eller låta bli, och om jag ska göra det, hur kommer det påverka effekten? Och hur länge kommer det att hålla? Nu är det ju inte så att det gör något om det rasar, men vore ju kul att få köra lite i alla fall. Vad jag förstått så är stakarna på dessa motorer inte de starkaste och ger med sig rätt lätt? Någon som har koll på ungefär hur mycket dom tål?

Tackar på förhand!

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: ons 24 apr 2013, 12:55
av Lucif3r
531 topp och VX3 kam sitter på B230FB (940GL 91-92), och är i stortsett enda skillnaden mot en F. FB lämnar 130hk, medans F lämnar 116.
Toppen och VX3 kam är populära när man ska turbotrimma, men för en turbokonvertering känns det lite overkill. Men får du bra pris för grejorna så köp dom, kan komma till användning senare.

Hur länge det kommer hålla beror helt på körsätt, vad du laddar, skicket på motorn osv osv. Det kanske rasar efter 0.3bar, eller så kanske det håller för bortåt 0.8, rätt svårt att svara på.

Sen har du ju det lilla problemet med bränsle... När du jobbar med övertryck så kommer bränslet inte räcka till, styrenheten har ingen som helst aning om vilken blandning den ska spruta in. Med bara större spridare kommer bilen gå som ett lass skit på lägre varv, då den kommer gå på tok för fett.

Nu vet jag inte om detta funkar på volvo(bör dock göra), men på sierror är det rätt populärt att köra med ett extrasprut som styrs av tryckvakter.
Det är ett väldigt enkelt knep - man monterar önskat antal spridare på inlopsröret till insuget tillsammans med tryckvakter som öppnar på olika tryck.
T ex så kan man öppna 1-2 spridare vid 0.3 bar, ytterligare 1-2 vid 0.5 osv osv.
Ser ut som skit, men billigare än så kommer man nog inte undan :P

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: ons 24 apr 2013, 18:45
av Marlboroman
Skippa 531 och VX kammen om budgeten är viktig, speciellt om du bara ska använda original turbo. 531 är bra när man passerar 300hk och vx-kammen är mest tråkig. Vill man absolut byta kam och få ut något vettigt så är a-kammen alltid ett vettigt alternativ. Stakarna ska orka med den effekt du kan uppnå.

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: lör 04 maj 2013, 08:39
av AmazonSleper
Känns som enklast borde vara å plocka boxar å spridare från en turbo bil iställe för att hålla på med extra spridare osv?

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: sön 05 maj 2013, 16:38
av Lucif3r
Mmm... Om minnet inte sviker totalt så skiljer elsystemet hyffsat mycket mellan sugis och turbo. Dvs bara byta boxar funkar inte, man måste även byta elhärvan då.

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: tor 09 maj 2013, 15:34
av AmazonSleper
Har fatta som man endast behöver förlänga kablarna till till Lmm å löda nå motstånd till spridarna? Minnet är inte pur färskt dock var några år sedan jag forska i den :lol:

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: lör 11 maj 2013, 20:58
av Marlboroman
AmazonSleper skrev:Har fatta som man endast behöver förlänga kablarna till till Lmm å löda nå motstånd till spridarna? Minnet är inte pur färskt dock var några år sedan jag forska i den :lol:
Det är på modellerna som har versionen av motorstyrning som kom efter den som med stor sannolikhet sitter i TS -88's.

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: sön 12 maj 2013, 22:37
av AmazonSleper
Skede inte de från just 88? :roll: Hade för mig bytet var där någonstans?

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: mån 13 maj 2013, 13:33
av Lucif3r
AmazonSleper skrev:Skede inte de från just 88? :roll: Hade för mig bytet var där någonstans?
Nej, jag är rätt säker på att bytet kom typ 90-91 i samband med 940.

Re: Turbokonvertering av B230F, små funderingar?

Postat: tis 14 maj 2013, 23:42
av Marlboroman
AmazonSleper skrev:Skede inte de från just 88? :roll: Hade för mig bytet var där någonstans?
I 240 bytte man -88, men det skedde senare i 740.