Turbokonvertering av B230F, små funderingar?
Postat: ons 24 apr 2013, 11:42
De flesta tänker säkert: "Inte en till tråd om att turbokonvertera en 740..."
Saken är den att jag ska turbokonvertera min 740 GL -88 just för att jag vill lära mig det riktigt istället för att sitta och läsa om att det inte är någon mening utan att istället köpa en turbomotor och sätta i.
Så, då bilen är rätt risig i chassi, kaross och dylikt tänkte jag inte lägga ut några större summor och bygga något seriöst. Mest bara för att se vad det blir för skillnad effektmässigt och som sagt för att lära mig. Idéen fick jag när jag satt och kikade lite på en snubbes projekt där det hela var ett budgetbygge och för att få lite värre effekt. Varför inte göra det på min också tänkte jag?
Tanken är att köra med grenrör & turbo från en 740 turbo, värre spridare & självklart en IC, samt lite annat smått & gott.
Nu till frågan: Har en kompis som frågade om jag ville köpa hans 531 topp och hans vx3-kam. Detta till ett rätt överkomligt pris. Så frågan är då om det är värt att köpa det och slänga på eller låta bli, och om jag ska göra det, hur kommer det påverka effekten? Och hur länge kommer det att hålla? Nu är det ju inte så att det gör något om det rasar, men vore ju kul att få köra lite i alla fall. Vad jag förstått så är stakarna på dessa motorer inte de starkaste och ger med sig rätt lätt? Någon som har koll på ungefär hur mycket dom tål?
Tackar på förhand!
Saken är den att jag ska turbokonvertera min 740 GL -88 just för att jag vill lära mig det riktigt istället för att sitta och läsa om att det inte är någon mening utan att istället köpa en turbomotor och sätta i.
Så, då bilen är rätt risig i chassi, kaross och dylikt tänkte jag inte lägga ut några större summor och bygga något seriöst. Mest bara för att se vad det blir för skillnad effektmässigt och som sagt för att lära mig. Idéen fick jag när jag satt och kikade lite på en snubbes projekt där det hela var ett budgetbygge och för att få lite värre effekt. Varför inte göra det på min också tänkte jag?
Tanken är att köra med grenrör & turbo från en 740 turbo, värre spridare & självklart en IC, samt lite annat smått & gott.
Nu till frågan: Har en kompis som frågade om jag ville köpa hans 531 topp och hans vx3-kam. Detta till ett rätt överkomligt pris. Så frågan är då om det är värt att köpa det och slänga på eller låta bli, och om jag ska göra det, hur kommer det påverka effekten? Och hur länge kommer det att hålla? Nu är det ju inte så att det gör något om det rasar, men vore ju kul att få köra lite i alla fall. Vad jag förstått så är stakarna på dessa motorer inte de starkaste och ger med sig rätt lätt? Någon som har koll på ungefär hur mycket dom tål?
Tackar på förhand!