I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
#56357
Så länge det är en -88 ja... På en -88b måste katalysatorn både sitta där samt fungera...

Mvh/ Adde
av GT-87
#56372
men han skrev 88a
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
#56474
Addekarlsson skrev:Så länge det är en -88 ja... På en -88b måste katalysatorn både sitta där samt fungera...
Mvh/ Adde
Nej den behöver inte funka på en -88b heller, det är from -89 de avgaskraven gäller.
av Addekarlsson
#56480
Nej, det är faktiskt så att den måste fungera på en -88b. Bara kolla med svensk bilprovning så får du se. :wink:
Är iaf av dom jag fått uppgifterna, p den tiden jag hade en -88, och vart nyfiken på detta.

Mvh/ Adde
av GT-87
#56534
Vad exakt menar du med 88b
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
#56555
Addekarlsson skrev:Nej, det är faktiskt så att den måste fungera på en -88b. Bara kolla med svensk bilprovning så får du se. :wink:
Är iaf av dom jag fått uppgifterna, p den tiden jag hade en -88, och vart nyfiken på detta.

Mvh/ Adde
Hmm, det var intressant, har inte hört det förut som sagt. Bra att lägga på minnet. :wink:
av Addekarlsson
#56562
GT-87 skrev:Vad exakt menar du med 88b
Det gjordes 2 "årsmodeller" -88, varav ena heter -88b. -88b har exakt samma utrustning som -89, men lite lindrigare krav på bilprovningen när det gäller just avgasreningen.
Det var på -88b som abs vart "standard" till exempel.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av bumpen73
#59356
Om man bra ränsar katten så bildas det virrvlar i katten som stör avgasflödet,kapa upp ovan sidan och lägg i ett 2,5 tums rör och bränn ihop och kör på Aspen 4takt bränsle igenom besiktningen.
Användarvisningsbild
av Tribal73
#83462
Enligt vad jag hört maxar du trimning på en 230F om du byter ut:

Vevaxel och balanserar den
Lättvikts svänghjul
Nya kolvar och vevstakar som är smidda i lättviktsmetall
Sedan ska toppen portas upp maximalt
Sätta i en A-kam
Byta ut insprutningen
Sätta in en intercooler till en 8liters motor
En turbo som är gjord för 4-5 liters motorer
Diffad bakaxel
Grövre kardan
Ny växellåda
Ny koppling

Som sagt så är det bara vad jag hört... Om det funkar eller ej är jag osäker på...

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]