Sida 1 av 2
Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: tis 13 nov 2012, 20:10
av White
Är det någon här som har någorlunda konkreta siffror vid vilket effektuttag ett original luftfilter börjar sätta gränsen på en
B230FK/FT? (940 Turbo)
Ingen av dom större "trimföretagen" (läs chipförsäljarna) kan svara på detta tyvärr.
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: tis 13 nov 2012, 20:20
av Marlboroman
Tror man får börja jämföra storleken på filtret mot andra bilar med högre effekt och bilda sig en ungefärlig uppfattning. Men 250-300 kan man säkert ta ut innan filtret börjar bli ett bekymmer. Det kan nog gå att ta ut mer än så också.
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: tis 13 nov 2012, 20:27
av White
Min egen gissning låg väl på 200-250hk, men som sagt är ju det bara en gissning. Kan ju mycket väl räcka ända upp till 300+ som du
skriver.
Anledningen till att jag undrar, är att jag tillhör dom som envisas med att köra med original luftburk och pappfilter i min 945 Classic.
Nu är den ju väldigt blygsamt trimmad, så det ska ju räcka med råge till den. (BSR steg 175hk, 2,5" sportkat och 2,5" catback)
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: ons 14 nov 2012, 01:37
av Lucif3r
En undran bara, varför inte skaffa ett 'sport' insatsfilter? Dom låter ju inge mer än orginal typ.
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: ons 14 nov 2012, 20:24
av White
Nja, nu är det ju inget sportfilter jag är ute efter. Det jag är intresserad av är ju maxeffekt för original pappfilter i originalburken.
Har haft K&N filter i luftburken med bytt till papp igen. Men där släpper jag sportfiltren, det kan lätt bli långa diskusioner om dom
annars har jag fått erfara!

Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: lör 24 nov 2012, 23:16
av NilsO
Jag har väl fel, men då kanske någon kan förklara varför, så lär man sig något nytt:
Det gäller alltså en turbomotor. Maxeffekt borde man ju få vid fullt laddtryck. Då är wastegate öppen, vilket betyder att laddtrycket inte begränsas av luftfiltret utan av turbon. Så därför borde luftfiltret spela väldigt liten roll just för maxeffekten, så länge det inte blockerar så mycket att laddtrycket påverkas. Däremot påverkar det kanske motoregenskaperna vid lägre laddtryck (egentligen är väl det minst lika intressant – men nu var det maxeffekten som var på tal). Och på en sugmotor blir det ju annorlunda – där blir luftfiltret mer avgörande.
Tänker jag.
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: lör 24 nov 2012, 23:36
av Lucif3r
Men för att få fullt laddtryck krävs.... luft ;)
Täppt/dåligt flöde genom luftflitret ger alltså mindre luft till turbon, som ger mindre laddtryck.
Luftfiltret blir varker mer eller mindre avgörande på en turbo resp. sugis.
Edit: eller förresten, det är nog MER avgörande på en sugis då det inte finns någon turbo som hjälper till. Om du någonsin åkt en sugis med totalt igensatt filter förstår du nog vad jag menar :roll:
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: sön 25 nov 2012, 09:07
av White
Motorn tar ju luften genom luftfiltret i alla lägen, även på en turbo! Om det var det som var oklart?
Wastegaten fungerar som en ventil, som öppnar och släpper avgaserna förbi turbinen i turbon vid ett visst givet tryck. Detta tryck
kan man på olika vis justera så man får ett "ställbart" laddtryck.
Rent teoretiskt får man max effekt vid max laddtryck, men det är så mycket annat som spelar in, så det är inget som är givet!
Sedan att mata en motor med mer bränsle eller mer luft än den behöver gör ingen nytta. Det är avvägningen mellan dom båda som
är viktig! Sedan är avvägningen mellan flöde i exempelvis insug, topp och grenrör gentemot hur mycket bränsle och luft man matar
motorn med lika viktig.
Alltså: Att sätta ett JÄTTE stort och JÄTTE flödande luftfilter som flödar X mycket, till en motor som bara behöver Y mycket för att
få rätt luft/bränsleblanding, gör föga nytta!
Det var därför jag undrade om någon hade siffror på hur långt originalfiltret i originalburken räcker...
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: sön 25 nov 2012, 12:30
av Lucif3r
White skrev:Alltså: Att sätta ett JÄTTE stort och JÄTTE flödande luftfilter som flödar X mycket, till en motor som bara behöver Y mycket för att
få rätt luft/bränsleblanding, gör föga nytta!
Men att sätta ett bäbisfilter(eller igensatt) gör stor skillnad, då mot det sämre givetvis.
Re: Begränsning för effekt med original luftfilter. (B230FK/FT)
Postat: sön 25 nov 2012, 12:52
av NilsO
Tanken var ungefär att så länge man ser att laddtrycket inte går ner borde filtret inte spela någon större roll för maxeffekten på en turbomotor. Till skillnad från på en sugmotor där filtret kommer att fungera lite som ett spjäll. Men det var ju inte sådant tråden skulle handla om, så ber om ursäkt :)