Sida 1 av 1
Nybygge b230 o 16v ( kom med tips och råd )
Postat: fre 19 okt 2012, 14:04
av N1LsZoN
Hejsan ska börja bygga en turbo motor till min volvo 242 -76!
Har en B230/b23 och på den skall jag ha 16v topplock. Men sen ?
(riktar in mig på mellan 250-500hk)
Ge gärna tips på
* Vad för turbo ?
* Vad för spridare ?
* Vad för kammar ?
* Vad för kolvar (svarvade eller turbo kolvar) ?
* Vad för boxar/chip ?
* Vad för block behövs (behövs de vara oljekylda kolvar)?
* Vad för intercooler (räcker det med orginal eller ska jag köpa en annan) ?
Sen har jag lite frågor:
~ Är det samma botten vev i b230 turbo motor som t.ex b230 insprutare/förgasare ?
~ Finns de några fördelar med att ta saker från en b23 å flytta över till en b230 ?
~ Klarar orginal kopplingen och vanlig m45 växellådaa trycket ?
~ Vad krävs av besiktningen att den ska gå igenom ?
Alla tips och råd är mycket välkommna!

-)
Re: Nybygge b230 o 16v ( kom med tips och råd )
Postat: fre 19 okt 2012, 22:23
av Marlboroman
Turbo är omöjligt att ge nåt vettigt svar på med ett sånt effektspann. I det där spannet finns allt från små originalturbos till lastbilsturbos till fräna raceaggregat. Valet av turbo dikterar ju valet av grenrör och wastegate också. Samma sak med spridarna, för stort spann och dessutom beror det ju på vad du tänkt köra med för bränsle? Valet av bränsle inverkar ju även på vad man lär köpa för bränslepump.
Kammarna kan man köra med original, vill man ha bättre så har cat en variant för turbobruk, annars har Köhler en del profiler med. Kolvar beror ju lite på vilket bränsle man kör på. Med E85 så faller valet på vanliga 16V-kolvar, annars så är det turbokolvar som gäller om inte siktar högt i effekt, då lär man titta på smidda kolvar för 16V-bruk.
Vilket chip och så man ska använda beror ju på vilket sprut man tänker sig att använda. Och återigen, vilken effekt man siktar på mer specifikt. För är 500hk målet så kan du glömma allt vad original styrsystem heter, då är det dags för ett vettigt eftermarknadsprut. Det är inte fel att ha ett block med oljekylning, men det är inget absolut krav. Original intercooler är oduglig och bör undvikas. Eftermarknaden erbjuder olika lösningar av modellanpassade och universal. Återigen så spelar effektmålet och hur mycket man vill bygga om in på vilken man väljer exakt.
Det finns bara 2 vevaxlar till B230, och skillnaden mellan dem är storleken på ramlagren och det har inget direkt med vilken motorvariant det är, utan årsmodellen styr. Finns inget som direkt går att blytta över från B23 som passar rakt i som ger någon fördel. Original koppling och M745'an är bara att glömma om du ska trimma.
Vad som krävs av besiktningen? Det beror på exakt hur du gör och hur väl du känns dem på besiktningen. Sätter man bara på en 16V-topp på ett vanligt B230-block så går det inte att besikta med såvida inte bilen är 75 och äldre eller i vissa fall går det att få igenom på nyare bilar med, men då lär man typa om den. För att kunna få igenom det lär man skaffa en original B204FT eller GT med tillbehör och registrera om med den motorn. Efter det ska man kan ha 16V och turbo igenom besiktningen. Men skaffar man stor turbo och annat så kan det gå illa ändå.
EDIT: Ändrat till rätt motorbeteckning och ändrat texten lite för att bli tydligare.
Re: Nybygge b230 o 16v ( kom med tips och råd )
Postat: lör 20 okt 2012, 06:20
av Lucif3r
Marlboroman skrev:Rakt av så går det inte att besikta med en 16V turbo lagligt.
Njae, det där stämmer ju inte riktigt. B204FT som satt i 960 italien går ju att regga med :) Dock är dom väl lite svåra att få tag på kanske :roll:
Re: Nybygge b230 o 16v ( kom med tips och råd )
Postat: lör 20 okt 2012, 07:49
av Marlboroman
Lucif3r skrev:Marlboroman skrev:Rakt av så går det inte att besikta med en 16V turbo lagligt.
Njae, det där stämmer ju inte riktigt. B204FT som satt i 960 italien går ju att regga med :) Dock är dom väl lite svåra att få tag på kanske :roll:
Mjo, jag skulle ju skriva det, men det vart fel ser jag nu då jag råkade skriva B230FT/GT när det skulle ha stått B204FT/GT. Och med meningen du citerat så menade jag att en 16V-konverterad motor inte går igenom. Jag lär sluta skriva inlägg när jag är trött :D
Re: Nybygge b230 o 16v ( kom med tips och råd )
Postat: sön 21 okt 2012, 21:11
av N1LsZoN
Okej, tack för svaren. Har inte bestämt vilket bränsle jag skall köra på men ska börja renovera blocket och funderar på att ha turbo kolvar i, men finns de någon nackdel att ha turbokolvar i om jag ska köra på etanol ? Med vänlig hälsning, Andreas :D
Re: Nybygge b230 o 16v ( kom med tips och råd )
Postat: mån 22 okt 2012, 16:06
av Marlboroman
Nackdel och nackdel, men det blir onödigt låg kompression med turbokolvar om du ska köra E85. I och för sig kan det ju vara bra om du tänkt ladda riktigt mycket då.