Sida 1 av 1
Tuning av 185 hkr D5.
Postat: tor 29 jun 2006, 20:16
av SnartXC90ægare
Fick bara en tanke.
De olika chipstuningsatser som man kan sætta i bilen som t ex
utlovar drygt 200 Hkr på en D5:a. Nær teknikens værld hade sitt test tidigare i vår av motorn så var den reella effekten drygt 200 hkr och vridmomentet var æven det høgre æn det angivna på en standard motor.
Luras man att køpa satsen før några futtiga Hkr IRL???
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=34688
Sedan har jag hørt att automatlådan slits ner men det kanske bara ær snack??
Bit i dom frågorna!! 8)
Postat: fre 30 jun 2006, 07:13
av haxpet
Höjer man effekten höjer man slitaget.
Det finns en inbyggd funktion som gör rent partikelfiltret på Volvos dieslar. Den funktionen kan försvinna när man chippar. Man ska vara försiktig så att det inte händer för det kan bli dyrt ar jag hört.
Postat: lör 01 jul 2006, 18:58
av Kojje
haxpet skrev:Höjer man effekten höjer man slitaget.
Det finns en inbyggd funktion som gör rent partikelfiltret på Volvos dieslar. Den funktionen kan försvinna när man chippar. Man ska vara försiktig så att det inte händer för det kan bli dyrt ar jag hört.
BSR har enligt dom själva löst problemet med partikelfiltret och deras PPC trimning men om det funkar återstår väl att se

Postat: sön 02 jul 2006, 01:26
av SnartXC90ægare
Min førsta fråga den som jag var mest nyfiken på.
Teknikens værld testade landrover, Q7 och xc90. Uppmætt effekt på testbilen var 200 hkr istællet før 185. 15 hkr bonus alltså. Dom dær chippen lovar ju bara marginellt mer. Skulle någon testa deras chip. Ja minsann de ger 205, men det kanske bara ær 5 mer æn vad den gjorde innan!!! Inte vært 8-9000 kr. :roll:
Postat: sön 02 jul 2006, 17:58
av A80TD
Den fråga du tar upp är intressant.
Enligt BSR:s effektdiagram utan resp. med trim:
Nya D5:
Orig: 191Hp / 435Nm (Uppgett av Volvo: 185Hp / 400Nm)
Steg 1: 220Hp / 479Nm
Gamla D5:
Orig: 177Hp / 426Nm (Uppgett av Volvo: 163Hp / 340Nm)
Steg 1: 197Hp / 470Nm
Inte så stor skillnad som man skulle kunna tro, särskilt när det gäller vridmomentet.
Postat: fre 07 jul 2006, 13:14
av VolvoB20
Nästan 30 hk och 35 Nm till är ju mycket.
Dieselboxar typ KCR verkar ju farliga då de bara häver in mer diesel vilket kan vara döden för partikelfiltret.
Om-mappning ala BSR är ju mera seriöst då man även påverkar turbotryck så man inte behöver svartröka och döda partikelfiltret.
Sen voidar man ju garantin, även om du återställer box/mapp så kan man ju fatta att det suttit trim där om man kikar i loggarna säger de som vet.
BSRs egen försäkring täcker väl bara motorn, inte om du toastar filter eller låda tex.
Postat: tis 08 aug 2006, 14:21
av SnartXC90ægare
Nu har min bil kommit. Helt underbar motor. Skulle inte drømma om att røra den. Mycket bættre en vad jag kommer ihåg att den kændes nær jag provkørde på Bilia!