Sida 1 av 1
Vilka vev och ramlager är bäst till T5? Plåtpackning?
Postat: tor 11 okt 2012, 00:28
av Tedor
Hej!
Vilka vevlager och ramlager är bäst? Sten Parners vevlager som är bredare verkar bättre, även hört folk köra på D5 lager. Ramlager, är de volvo original som gäller? de är till en T5
Autotech påstår att dom kör med orginal toppbultar och orginal packning upp till 700hk och att stålpackning ställer till mer problem än org på dessa motorer, låter konstigt tycker jag de med packning men de är dom som har mest erfarenhet när de kommer till dessa motorer.
Tacksam för svar...
MVH Fredrik
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: tor 11 okt 2012, 23:22
av Marlboroman
Alla vevaxelar till volvofemmor med 90mm slaglängd passar rakt i. 00 så började det dyka upp en av flera olika lättare vevaxlar, däribland den varianten som sitter i en del lättrycksmotorer. Tänk bara på att den vevaxeln inte sitter i alla lättrycksmotorer 00 och framåt. Den gamla varianten av axel dyker upp även i bilar nyare än 00. Sen finsn det en version av dem som viktmässigt är mitt emelnna den lätta och den tunga. Dem läattare vevaxlarna är dem troligen mer hållbar då den dels är lättare och dels är smidd istället för gjuten + att den har en vettigare utformning av motvikterna.
Standard bultar och packning håller med långt. MLS-packningarna har flera nackdelar. Dels så passar dem inte alla årsmodeller, dem far och läker mellan lamellerna och många köper dessutom packning för 83mm borr och tänker använda dem till en motor med 81mm borrning vilket innebär att man bygger in en högre känslighet för spikningar. Vill man vara lite mer på säkra sidan så byter man ut dem vanliga toppbultarna till stumma pinnbultar. Packningen däremot kör man helst med en original så långt som möjligt. Skulle det hända något är det bättre om packningen som är billig relativt sett ger sig före något dyrt.
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: fre 12 okt 2012, 00:28
av Tedor
Tack för bra svar! :)
Hur vet man vilken motor som den lättaste och smidda veven sitter i? B5254T2, lättrycksturbon är de smidd eller mellan vev? Så med andra ord är även sugmotorns vevaxel OK att använda? vet att på te.x 855 T5 ser utformningen av veven lite annorlundare ut med motvikterna... Finns ju väldigt många volvofemmor där ute.
På bilen jag köpte av en kompis satt de en plåtpackning fast med orginalbultar, och den har legat på 1.6 - 1.7 bars ladd. Pinnbult blir ju ARP. Tanken är att konvertera till E85 och öka ladd ill 1.9 - 2.0. Låg när min polare ägde den på 420hk vid 1.6 på 98oktan och med mappning för annan turbo. Så får ha i åtanke att de ska hålla för dom krafterna. Inte hajj alls på volvo motorer men tycker de känns som att en orginal packning inte klarar dom höga ladden, men jag kan som sagt väldigt lite om dom. Håller med dig att de är bättre jag skjuter toppackningen än te.x blocket.
Tack igen
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: fre 12 okt 2012, 11:11
av Marlboroman
Om man nu verkligen vill ha en lättare vev så är det enklaste är att sikta in sig på lättrycksmotorerna 00 och nyare, och helt enkelt plocka av tråget och titta om man vill vara helt säker. Du kommer dock inte märka någon större skillnad på motorns gång med lätt vevaxel. Jag har en sån i min svarta och jag märker ingen skillnad alls egentligen. Den vevaxel du menar är ju den som är 4,5 kilo lättare än dem gamla, sugmotorerna fick ju en som är 2,5 kilo lättare om jag inte missminner mig.
Till att börja med så är laddtrycket ointressant egentligen. Det är förbränningstrycket och spikningar som dödar packningar. 2 bar är i sig inga bekymmer bara bränsle och tändning är rätt. Så om bara den som gör nya mappningen har lite koll och lägger in tillräcklig säkerhetsmarginal så ska det vara lungt så sett. Tänk också på att om du ska börja mata på med 2 bar och utnyttja tändlägena som E85 kan tillåta så bör man börja fundera på antingen gördel eller åtminståne schimsning om man vill ha större säkerhet att det håller. Sen gäller det ju att se till att du har bränslepump som tål E85 och att du har tändning som orkar med.
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: fre 12 okt 2012, 11:20
av Tedor
Tack, okej. De är egentligen inte en lättare vev jag är ute efter, är ute efter en likadan som satt i(original) eller en smidd, ingen lättare som är vekare. Gäller de blir rätt.
vad menar du med gördel eller schimsning? Tror 340lph pump och 1000cc spridare klarar de. Men de blir en senare grej när jag fått ihop mer på motorn. Kommer köra med Sten parners special vevlager.
Tack
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: fre 12 okt 2012, 15:37
av Tedor
Prata precis med en kille som sa att vevarna är smidda från 01 å framåt, de borde betyda att den som satt i var smidd men de var den inte...
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: fre 12 okt 2012, 20:18
av Marlboroman
Dem nyare vevaxlarna är inte klenare än dem gamla. Så för hållbarhetens skull spelar det ingen roll vilken du väljer. Volvo började som sagt med dem nya vevaxlarna 00, emn ändå fram till 03 har folk hittat dem gamla axlarna.
En gördel är en bit aluminiumplåt som är utskuren för att passa mellan cylinderloppen och själva blocket. Tanken är att hålla cylindrarna på rätt ställe och förstärka cylindrarna i ovankant. Schimsning innebär att man slår ner tunna plåtbitar i den lilla vattenkalen i ovankant på cylindrarna för att minska rörelserna i överdelen av cylinderväggarna. Flödet på pumpen lär räcka, det intressanta är om pumpen tål E85. 1000cc bör räcka. Kör man med original styrsystem så kommer dock gången bli dålig + att det gäller att man har rätt ohm-tal för att slippa extra spridarmotstånd.
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: lör 13 okt 2012, 13:51
av Tedor
Okej, ska hämta en vev från B5254T2, lättrycksturbon. Kommer från en -04. Gått 11 000 mil.
Jag har små plåt bitar mellan cylindrarna, men endast en från cylinder till block. Finns de några sådana kit att köpa? Tror de blir Aeromotiv 340lph pump och den ska klara E85 vad jag hört. Tror orginal styrsystem räcker faktiskt, har ingen lust att byta då jag ska sälja den några månader efter jag fixat den. =)
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: lör 13 okt 2012, 16:33
av Marlboroman
Folk brukar köpa bladmått på biltema eller någonannatsnas där dem är billiga och använda 0,35mm bladet och klippa bitar av och slå ner. Finns en del läsning i ämnet om man letar runt på nätet om både för- och nackdelar. Tänk bara på att kolla vad aeromotivepumpen klarar att flöda vid 5 bar, att den flödar 340lph vid lågt tryck är inte så intressant.
Original styrsystem har flera nackdelar när man trimmar, och en av dem riktigt stora är att det finns en undre gräns på pulsvidden till spridarna som gör att när man kommer upp i storlek så lär man acceptera dålig gång på undre halvan av varvtalsregistret. Dessutom gäller det att tänka igenom valet av storlek på lmm-hus och hur detta bygga och vart det placeras i förhållande till luftfiltret för att ge lmm'n en chans att mäta rätt.
Re: Vilka vevaxlar passar B5234T? Plåtpackning?
Postat: mån 15 okt 2012, 00:48
av Tedor
Mitt block är redan förstärkt med bladmått mellan cylindrarna, de va mest de andra jag mena.
Sant, de kan vara möjligt att de kanske är bytt då jag köpte bilen billigt av en polare som inte visste vad som satt på, den har gått helt OK på 1000cc spridarna iaf. Har ingen lust att byta styrsystem eftersom de är en del pengar och ska bara köra några månader med den och sen sälja =)