Sida 1 av 1
Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: tis 11 sep 2012, 21:19
av selllle
Jag har en 740gl som jag vill ha lite bättre drag i. så har införskaffat mig en 940 classic turbo. så nu till min fråga, kan jag flytta över bara turbo grejerna till min 740? jag har ingen tillgång till motorlyft, jag har grundläggande mekvana.
Jag vill gärna inte behöva köpa något extra. vill om det går bara byta delar.
Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: tis 11 sep 2012, 22:07
av Dalmans
Jag hade lånat åt mig en lyft och
Bytt hela motorn
Annars får du bland annat borra ett hål för oljereturen rakt ner i block/tråg och då känns det tusen gånger enklare att skifta motorn.
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: tis 11 sep 2012, 22:39
av selllle
Dalmans skrev:Jag hade lånat åt mig en lyft och
Bytt hela motorn
Annars får du bland annat borra ett hål för oljereturen rakt ner i block/tråg och då känns det tusen gånger enklare att skifta motorn.
Måste man göra eget elsystem? Har hört många säga det men fattar inte varför
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: ons 12 sep 2012, 06:51
av Marlboroman
Man måste inte göra ett eget elsystem, men beroende på vilen årsmodell av gl man har så kan man eventuellt bli tvungen att byta ut kabelhärvan till motorn, vilket i 7/900-serien inte är ett dugg roligt.
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: ons 12 sep 2012, 08:05
av Lucif3r
Att bara hinka på en turbo på en sugmotor är i slutändan mer jobb än att byta hela motorn.
Kompet stämmer inte, och hela motorkaraktären på en sugis är helt annorlunda mot en turbo. Hinkar du bara på en turbo så kommer bilen troligen gå som ett lass skit.
Men framför allt så kan du inte ladda något speciellt mycket innan den börjar spika och ha sig.
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: lör 15 sep 2012, 06:09
av selllle
Marlboroman skrev:Man måste inte göra ett eget elsystem, men beroende på vilen årsmodell av gl man har så kan man eventuellt bli tvungen att byta ut kabelhärvan till motorn, vilket i 7/900-serien inte är ett dugg roligt.
Lucif3r skrev:Att bara hinka på en turbo på en sugmotor är i slutändan mer jobb än att byta hela motorn.
Kompet stämmer inte, och hela motorkaraktären på en sugis är helt annorlunda mot en turbo. Hinkar du bara på en turbo så kommer bilen troligen gå som ett lass skit.
Men framför allt så kan du inte ladda något speciellt mycket innan den börjar spika och ha sig.
Så vad tycker ni jag ska göra?
940 är en classic turbo automat
740 är en Gl -88 manuell
Behöver all hjälp jag kan få med guider och sånt
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: lör 15 sep 2012, 20:42
av Marlboroman
Det beror på skicket på 940'n. Såvida den inte är i väldigt dåligt skick så är det enklare och billigare att sätta fart på den.
Är du ändå fast beslutan att sätta fart just på 740in så är det troligen enklast att hämta en kabelhärva till motorn ur en 88 och nyare 240 som sedan modfieras för att passa i 740 och sätta i den. Original motorhärva kopplas bort. Motorn från 940in monteras. Ska du ha manuell låda i 740in så lär du skaffa fram rätt svänghjul och koppling.
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: tor 20 sep 2012, 21:46
av henke88
elhärvan i 740in lär byggas om med ett förkopplingsmotstånd till spridarna samt förlänga kablarna till luftmassemätaren annars är de samma bara att stoppa i tändning och bränsleboxen från 940in i 740in.
Re: Sätta i 940 turbo i 740gl [hjälp]
Postat: fre 21 sep 2012, 20:33
av Marlboroman
henke88 skrev:elhärvan i 740in lär byggas om med ett förkopplingsmotstånd till spridarna samt förlänga kablarna till luftmassemätaren annars är de samma bara att stoppa i tändning och bränsleboxen från 940in i 740in.
...förutsatt att det är en 2.4 härva i bilen. Men med tanke på att det är en 88 så är risken stor att det är 2.2 i den och då är det byte av härva som gäller.