Sida 1 av 1

TOPP MODELL

Postat: mån 12 jun 2006, 13:19
av MICKETIC
Hejsan jag undrar om det är någon som vet vilka motorer som 531 toppen sitte på? Jag har hört att dom sitter på b230et+vissa b230f men jag är osäker. Tacksam för svart. Mvh Micke 8)

Postat: mån 12 jun 2006, 14:59
av Ramon
Det sitter en 531 från fabrik på vår B230FB iaf (131hk). Sedan vet jag inte vilka fler motorer denna topp sitter på.

Postat: lör 17 jun 2006, 14:00
av ThaSaint
japp B230FB samt B230ET.
kan hända att den ovanligare B230FX åxå hade den toppen.
EDIT: Kan va vär tänka på att bara toppar från turbobilar har de natriumkylda avgasventilerna.


//Erik

Postat: mån 18 sep 2006, 11:12
av siviak
ThaSaint skrev:japp B230FB samt B230ET.
kan hända att den ovanligare B230FX åxå hade den toppen.
EDIT: Kan va vär tänka på att bara toppar från turbobilar har de natriumkylda avgasventilerna.


//Erik
Lyfter upp denna tråden lite då jag oxå har en toppfråga.. Har en 945 med FT-motorn som jag tror toppackningen är på väg o ge sig på så ett topplyft är att vänta.. Är ju samtidigt ute efter att jaga upp motorn en aning i effekt. Så jag undrar.. Finns det nån annan topp som passar rakt av och höjer effekten eller blir det till att porta den jag har? Byta kam har jag oxå tänkt, men vet inte vilken som ger bäst effekt och vrid.. Vet någon annan? Förutom portning o byta kam, vad kan jag mer göra med den utan att det springer iväg allt för mycket? Vet att det finns toppar hos KG o Sten Parner men det kostar oxå...

Postat: mån 18 sep 2006, 22:35
av ThaSaint
531topp går att få tag på, kostar ju lite framförallt om den är putsad lite.
en V-kam är ett budgetalternativ till piggare motor.
Sitter i 740GLE med B230E-motor.

//Erik

Postat: ons 20 sep 2006, 21:00
av siviak
ThaSaint skrev:531topp går att få tag på, kostar ju lite framförallt om den är putsad lite.
en V-kam är ett budgetalternativ till piggare motor.
Sitter i 740GLE med B230E-motor.

//Erik
Om man bortser från budget, vilken kam är bäst lämpad då? Förmodligen specialare från KG eller Sten Parner, men om man ser till Volvos egna original-kammar. Vilken karaktär får bilen med V-kammen? Sitter inte 531:an på vanliga F-motorn? Har hört att 405-toppen är fin till effektuttag oxå.. Stämmer det?