I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av tompaq
#47010
Hej alla.
Jag är nybliven T4:a ägare nu och har lite funderingar angående trim!

jag hade tänkt mig att landa på 300hk
men hur kommer jag dit?

Vilket chip ska jag ha? eftersom turbon går som bäst vid
3000rpm - 4500rpm så vill jag självklart ha ett bredare register!

dumpventil??
öppet filter?
Andra spridare?

Tips på annat?? billigaste och säkraste sättet?

Och en fråga till: Hur mkt hk kan jag ha utan att jag måste börja lägga ut stora pengar i framvagnen? alltid skoj med mycket hk men inte så roligt om man inte får ner hästarna i backen!

Tack på förhand! mvh //Tomas
av Perra N
#47238
Kolla med olika trimfirmor, men Autotech är väl dem som enligt vad alla säger, gör jobbet så att kunderna blir nöjda.
av haxpet
#47385
Om du vill få ut 300 hästar ur en T4 så får du nog byta det mesta.

Du ska ju öka motoreffekten med 50%, och det är inte lite det.

Med en vanlig chippning så kommer du kanske upp i 10-15% mera effekt om du har tur. Och ett bättre avassystem och öppet filter kanske ökar på den effekten med ca 3-5%.

Så jag säger bara, lycka till. :)
av Perra N
#47482
Enbart chipsning ger ca 250 hk. Ska du ha mer, så är nästa steg avgas med racecat och stor downpipe, och sportfilter, och då landar du på runt 270-280 hk. Men ska du över 300 HK, blir det andra spridare, turbo, ic och en massa annat. Kostar nog en hel del...
av haxpet
#47493
Perra N skrev:Enbart chipsning ger ca 250 hk. Ska du ha mer, så är nästa steg avgas med racecat och stor downpipe, och sportfilter, och då landar du på runt 270-280 hk. Men ska du över 300 HK, blir det andra spridare, turbo, ic och en massa annat. Kostar nog en hel del...
Enligt chipptillverkarna så får man 250 hästar, men i verkligheten så får man kanske 220-230 hästar med att "bara" Chippa.

Man får inte in tillräkligt med luft för att kunna komma upp i 250 hästar, spelar ingen roll hur mycket du ökar trycket, det ända som händer är att det blir varmt och bilen går sönder. Och alla vet att varm luft innehåller mindre syre och mindre syre ger mindre effekt.
av tompaq
#47571
tack så mycket för alla svar :) ska genast börja gräva :) väntar bara på pengar nu så ska bygget börja :)

mvh Tomas
av haxpet
#47626
Jag vill bara påpeka en sak.

Det kan säkert gå att plocka 300 hästar ur en T4:a, men enbart med chipp, nytt avgas och luftfilter så kommer man nog inte ända fram.

Men om man lägger till andra spridare, större turbo, bättre intercooler m.m. så kan man nog komma nära. Men det kommer att kosta.
Användarvisningsbild
av Loner
#47633
haxpet skrev: Enligt chipptillverkarna så får man 250 hästar, men i verkligheten så får man kanske 220-230 hästar med att "bara" Chippa.
Vilken chiptillverkare säger 250 vid enbart chippning?

/L
av haxpet
#47783
Loner skrev:
haxpet skrev: Enligt chipptillverkarna så får man 250 hästar, men i verkligheten så får man kanske 220-230 hästar med att "bara" Chippa.
Vilken chiptillverkare säger 250 vid enbart chippning?

/L
Nu tog jag i lite. Men för en S60 T5 (äldre än 05) så lovar BSR att man ska få 299 hästar med enbart PPC. Och det finns inte en chans i värden att det går. Med den hårdvara som finns i en T5:a så får man kanske ut 260-265hk med enbart chip.

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]