Sida 1 av 1

Erfarenhet av denna laddtrycksstyrning?

Postat: tor 24 maj 2012, 21:07
av White
Bilen det gäller är en 945 -98 med B230FK och automatlåda.

Någon som har erfarenhet av denna laddtrycksstyrning från GIK? Dock tänkte jag i så fall ha justeringen i motorrummet med så korta
slangar som möjligt!
http://www.gikturbo.se/performance/wast ... egate.html

Lite funderingar finns att på ett smidigt sätt (utan att behöva lossa WG-klockan) justera upp laddtrycket ytterligare 0,1 bar, förutom
dom 0,62 bar WG-klockan är injusterad till. Men sedan är jag ju jäkligt skeptisk till "pysventiler"!

Anledningen är att jag till "vardags" inte VILL ha högre laddtryck än just 0,62 bar, men skulle vilja kunna öka det smidigt till 0,72 när
andan faller på!

Jag vet allt det här med att jag kan justera min WG-klocka till 0,72 bar och "reglera laddet med högerfoten"! Men det är inte fullt så
enkelt när man kör bil med automatlåda och gör kickdown. Speciellt när lådan INTE är elektroniskt styrd och INTE har någon
momentsänkning i växlingsögonblicket.

Anledningen är alltså att jag vill vara snäll mot lådan till "vardax", samtidigt som det smidigt ska gå att ladda på 0,1 bar extra när
man vill ha "kul"!

Re: Erfarenhet av denna laddtrycksstyrning?

Postat: fre 25 maj 2012, 21:21
av White
Okay, ingen erfarenhet!
Tackar för visat intresse ändå! (Eller hur man ska säga) :P

Re: Erfarenhet av denna laddtrycksstyrning?

Postat: sön 27 maj 2012, 12:49
av Fartdåre
Gillar inte mekanisk pystrimmning alls...! Skaffa en programerbar boostcontroller. Tror den skulle
göra jobbet.
http://www.blocket.se/goteborg/AEM_Elek ... ?ca=20&w=3

Re: Erfarenhet av denna laddtrycksstyrning?

Postat: sön 27 maj 2012, 14:19
av White
Jag gillar egentligen inte "pystrim" heller, tänkte bara att den här verkade seriös. Men har efter lite övervägande med mig själv
kommit till slutsaten att det inte blir något av detta. Vill jag höja laddet får jag justera WG-klockans gängade arm i stället.