Sida 1 av 2
855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: mån 24 okt 2011, 20:41
av goransson89
Tja.
Jag har en 850 med 2,3L T5 i,
Hur många HK kan den tänkas ha med följande setup: ?
H-profil stakar.
19T Turbo.
Feritta 3" DP Med Racekatt, 2,5" efter katten.
400cc Spridare.
Original bränslepump.
Nått "special" Chipp från sthlm (Är "mappat" för precis den setupen bilen har nu och ska ge ca 350-400hk)
Original IC.
Bilen går ruskigt bra för att vara så pass lite trimmad.. Hänger på det mesta i rödlysen och framförallt i högfart!
Nästa på "att göra listan" är att byta koppling, har hört att lamell från en R och en förstärkt tryckplatta rekomenderas... Har ni nått annat förslag?
Finns det nån annan låda man kan stoppa i? Helst nån diffad så det driver på båda hjulen!
Laddtryck vet jag inte vad jag har riktigt... Har inte kopplat in mätaren än ;)
Vad kan man mer göra för att få lite mer effekt? :)
Re: 855 2,3T
Postat: mån 24 okt 2011, 23:37
av *pettson*
Det du beskriver är runt 310-320hk kanske. Men inga 350-400. Med rätt arbetsområde så räcker det utmärkt.
Körstilen avgör ju vad du behöver för koppling. Kör du normalt så räcker en vanlig R koppling. Är det så att rödljusen är viktigast för dej så är det sinterlamell som gäller. Du får naturligtvis lära om dej på att koppla och du får en massa rassel och skit men det greppar. Sen går det att göra som du önskar. Men det blir special och kostar pengar då man måste maskinbearbeta svänghjulet bland annat.
Nån färdig låda med diff går säkert att beställa, förmodligen med en quifediff i. Men inget ifrån fabrik.
Naturligtvis är du med på att en inspekterad och åtgärdad standardlåda med iplockad diff kostar runt 25-30.000kr komplett.
Själva diffen ligger på drgt 10100kr i egen låda.
Re: 855 2,3T
Postat: tis 25 okt 2011, 17:03
av goransson89
Okej :) Vad krävs för att komma upp till dom där 350-400 som det ska vara då enligt tillverkaren av chippet? Större spridare? Större turbo? Annan mappning?
Och angående sinterlamell så har jag hört här på forumet att lådan inte mår bra av den? :( Nu är ju 4:an slut på min låda, så lådbyte sker i samband med kopplingsbytet :)
Re: 855 2,3T
Postat: ons 26 okt 2011, 00:16
av Marlboroman
goransson89 skrev:Okej :) Vad krävs för att komma upp till dom där 350-400 som det ska vara då enligt tillverkaren av chippet? Större spridare? Större turbo? Annan mappning?
En hel del behöver bytas ut. Original intercooler och bränslepump är ju bara att byta ut du ens ska ha en teoretisk chans att närma dig 350hk. Turbon räcker till lite drygt 350hk, men vill du ha 400 så lär du byta. Original grenrör är bara att kasta och byta mot ett från nyare turbomodeller som har ett delnummer som slutar på 688. Spridarna räcker till 350hk, men ska du ha mer så behövs större. Förhoppningsvis är lmm-huset bytt till ett större, om inte så måste även det bytas om du vill ha en chans att få ut 350hk. Sen kan man väl utgå ifrån at en ny mappning kommer behövas för att få ut nåt vettigt.
goransson89 skrev:Och angående sinterlamell så har jag hört här på forumet att lådan inte mår bra av den? :( Nu är ju 4:an slut på min låda, så lådbyte sker i samband med kopplingsbytet :)
Det beror på vilket centrum man har på lamellen. Kör man med stumt centrum dödar man lådan rätt fort. Men å andra sidan är ju inte sinter riktigt rätt ände att börja i heller. Bättre att skaffa en bättre tryckplatta.
Vad gäller koppling så är ju R-lamell och 707 tryckplatta poppis men inte billigt och då bör även svänghjulet anpassas för tryckplattan. Det går förvisso med enkla meldel att anpassa tryckplattan istället vilket är billigare, men ölite väl spännande på fel sätt. Ett annat alternativ är ju S60R tryckplatta och lämplig lamell.
Re: 855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: tor 27 okt 2011, 21:51
av goransson89
Kopplade in mätaren idag! Laddar 1,7-1,8 :shock: :lol: Då blir det R-lamell och 707 tryckplatta på inköpslistan nu då :) Jag har hört att Dieslarna skulle ha diffad låda, stämmer det? Annars måste det väl gå att få tag på en låda från en riktigt R? :) Men dom är väl rätt sällsynta och kostar väl en sudd :(
Re: 855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: tor 27 okt 2011, 22:59
av Marlboroman
Använder du bilen dagligen så råder jag dig redan nu att börja träna upp benmusklerna. 707:an är tungtrampad och jag vet att att sitta fast i en kö inte är någon höjdare. Har provat :D Diffarna i originallådorna är inget att ha, faktum är att dem diffade R-lådorna håller sämre just pga diffen trots att lådorna i övrigt är förstärkta bitivs. Så vill man ha diff och hållbarhet är det quaife eller plate i en M56H som gäller.
Re: 855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: fre 28 okt 2011, 20:26
av goransson89
Varför ska en 707:a kosta så mycket? :( Går det inte att beställa från utlandet eller köpa begagnat?

Re: 855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: fre 28 okt 2011, 21:35
av Marlboroman
Allt som behövs om man vill åka fort och hållbart är dyrt. Det går inte att komma undan. Men visst kan man leta utomlands eller begagnat om man vågar det. Men hur man än vrider och vänder på saken så blir det väldigt dyrt om man vill ta steget upp till 350hk+.
Min 707 + bearbetning av svänghjul samt lamell och urtrampningslager vart 7500:- om jag inte missminner mig, men det är dyrare ändå nu.
Re: 855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: fre 28 okt 2011, 23:28
av goransson89
mmm. Kostar en sudd... Men... Borde jag klara mig med original lamell och tryckplatta? Jag har ju enligt Pettson bara runt 310 -320hk.. Det borde väl originalkoppling palla? Om man låter bli att göra nått mer såklart! Men det känns som att jag borde ha mer än 310 hk om jag laddar 1,7-1,8? Eller har jag fel? Dom flesta jag känner som laddar bara 1,2-1,4 typ :)
Re: 855 2,3T, hur mkt effekt har jag?
Postat: lör 29 okt 2011, 12:28
av Marlboroman
Original koppling kan man få att hålla länge med den effekten. Det handlar bara om att aldrig utnyttja effekten, aldrig göra hårda starter och att alltid växla lungt och försiktigt. Egentligen kan man säga att så länge inte inte varvar mer än säg 3000-3500rpm så kommer originalkopplingen hålla - skapligt... Vill du inte lägga ut så mycket pengar så är ju en vanlig 850R koppling ett bättre alternativ. Brukar kunna vara billigare än turbons koppling och orkar lite mer. Sen finns det ett lite vassare alternativ från S.A.M för runt 5000 som orkar med en 350hk ungefär.
Laddar du 1,7-1,8 så lär man börja fundera på vad man har för laddtrycksmätare och om den som gjort trimningen haft någon som helst aning om vad han/hon hållt på med. Har man en billig och dålig mätare så kan ju dem visa lite vad som helst. Dessutom finns ingen direkt anledning att ladda så mycket av flera anledningar. Vid såna laddtryck är ju turbon rätt ineffektiv och ett lägre laddtryck kan ge mer effekt. Intercoolern orkar inte med att kyla ordentligt och risken är stor at man skjuter loss galvarna. Sen gäller det att man har en bräbnslepump som orkar med trycket i bränslesystemet och spridare och orkar flöda. Och sen gäller det att ha något annat än original grenrör och avgassytem om mn vill ha en chans att motorn ska hålla.