Sida 1 av 3
vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: sön 28 aug 2011, 18:35
av volvotomas
Hur kan det skilja på hästkrafter på bsr och autotechmotor det gäller en s60r 04 354hk på bsr och 340 på autotech.
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: sön 28 aug 2011, 19:09
av dieselmagnus
De mäter på olika sätt. Kollar man BSR och jämför med ex maptun, autotech mfl så skiljer det en del trots att man har nästan samma prog. Detta är förklaringen man får på stcs.nu (saabforum) och låter rimligt. Jag TROR inte att BSR mäter på rullande landsväg men inget jag kan vidimera.
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: sön 28 aug 2011, 19:32
av Nexus
Jag tror det har lite med försäljnings reklam oxå. Ju mera hästar det står på pappret sugnare blir folk på just det utbudet.
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: sön 28 aug 2011, 20:35
av Perra83
Jag är i alla fall jävligt nöjd med Autotechs service och kundbemötande och det gör att jag lätt väljer dom igen. De mappade min maskin och den går klockrent, priset som jag betalade kan ja inte heller klaga på 8)
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: sön 28 aug 2011, 22:32
av Mabuse
volvotomas skrev:Hur kan det skilja på hästkrafter på bsr och autotechmotor det gäller en s60r 04 354hk på bsr och 340 på autotech.
Hur menar du nu?
Har du bänkat din bil på båda ställena och fått olika värden, eller har du tittat på vad trimchip från de två olika ställena skulle ge?
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: sön 28 aug 2011, 23:36
av Lövet
Flyttar till trimningskategorin
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: mån 29 aug 2011, 09:41
av crumpets
Jag hörde rykten om att vissa firmor kyler IC:n eller blåser på den med kraftigt kyld luft för att mäta upp skyhöga maxeffekter. Verkar vara en del fuffens, trist nog.
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: mån 29 aug 2011, 10:58
av Funk
crumpets skrev:Jag hörde rykten om att vissa firmor kyler IC:n eller blåser på den med kraftigt kyld luft för att mäta upp skyhöga maxeffekter. Verkar vara en del fuffens, trist nog.
På mätprotokollet skall det stå temp, och det skall kompenseras/räknas om till standardvärden vill jag minnas.
Men för att ytterligare krångla till det så finns det flera metoder att mäta med.. Volvo använder statisk mätning på motorerna, medans de flesta trimmare mäter dymaniskt vilket kan ge ganska stora skillnader. Den enda trimmaren jag vet som mäter statiskt är TME/MTE..
/Thomas
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: tis 30 aug 2011, 16:00
av volvotomas
Mabuse skrev:volvotomas skrev:Hur kan det skilja på hästkrafter på bsr och autotechmotor det gäller en s60r 04 354hk på bsr och 340 på autotech.
Hur menar du nu?
Har du bänkat din bil på båda ställena och fått olika värden, eller har du tittat på vad trimchip från de två olika ställena skulle ge?
Jag har bara kollat på vad dom skulle ge på dom olka ställena.
Re: vad är skilnad på bsr och autotechmotor
Postat: tor 01 sep 2011, 04:41
av Mabuse
Då är det väl inte så konstigt?
Trim-programmen som de utvecklar gör de ju på var sitt håll.
Det vore ju som att fråga varför en SEAT och en Mitsubishi inte ser likadana ut. Motortrimmaren på BSR kanske tycker att man kan ha lite högre effekt på höga varv medans Autotech tycker man ska koncentrera sig på att snyggare tändkurva, vad vet jag? Men det är ju olika folk so utvecklar trimprogrammen. De har olika utgångspunkter och åsikter om hur det ska göras.

-)