Sida 1 av 2

B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: ons 18 maj 2011, 21:09
av Tobbos
Hejsan!

Nu är det så att har fått lite att göra om dagarna och har mycke grejer på gården.
Så jag tänkte (om möjligt) knåpa ihop en b20 med elektronisk insprutning. :)
Jag har sett och läst om folk på nätet som byggt ihop B20 motorer med Elektronisk insprutning,
men min plånbok räcker inte just nu riktigt till något VEMS eller MegaSquirt å allt sånt va de nu heter.
Men jag har ett komplett Elektroniskt insprut från en B230F. Har allt, förutom just bränsle pump. :roll:

Så min fråga lyder som så: Kan jag , med lite vilja och lite hjälp från er, Bygga ihop modernare volvo sprut på min B20? :D

Vet mkt väll att det inte är bolt-on på nått sätt men som sagt, tid har jag och viljan finns :wink:

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: lör 21 maj 2011, 19:46
av Marlboroman
Ja, visst går det att få dit, men det är ju inte bara. Problemet är ju skillnaden i volym och VE så får att få det hela att funka riktigt bra så skulle en mappning av styrsystemet behövas. Och då vart ett MS rätt billigt i jämförelse. Men står man ut med att gången kanske inte blir 100% så varför inte.
Dem stora bekymren är väl egentligen att bygga ett triggerhjul, bygga om spjället för tps och göra uttagen för spridare och modifieringarna för fuelrailen på insuget.

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: sön 22 maj 2011, 12:27
av Tobbos
Ja, visst går det att få dit, men det är ju inte bara. Problemet är ju skillnaden i volym och VE så får att få det hela att funka riktigt bra så skulle en mappning av styrsystemet behövas. Och då vart ett MS rätt billigt i jämförelse. Men står man ut med att gången kanske inte blir 100% så varför inte.
Dem stora bekymren är väl egentligen att bygga ett triggerhjul, bygga om spjället för tps och göra uttagen för spridare och modifieringarna för fuelrailen på insuget.
Känns veligt nu. Att få det nästan helt 100% är väll nånting alla strävar efter. :wink: Så själva iden just nu känns ju inte som någon hit. :P
Men å andra sidan så kanske man lär sig något! Så mappning är möjligt fast det är dyrare än att köpa ett MS och göra det själv? Hur stor skillnad pratar vi om? Kommer det bara bli pannkaka av allt tro?
Det här med triggerhjul hadde ja tänk så att orginal känner det av på svänghjulet, right? Har ju en 8 bultat vevaxel till B20 hemma så om man får ditt svänghjulet och sen mäter in så man kan borra hål för sensorn?
Det här med fuelrailen, går det på nått sätt räkna ut?

Mina kunskaper är inte så stor när det gäller det här med volym m.m. Men man lär så länge man lev! :mrgreen:

Anyhow, tack för svar! :wink:

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: sön 22 maj 2011, 13:26
av Marlboroman
Iofs, vad gäller mappning beror det ju på vilket B203F sprut du har? Har du ett med den stora lmm'n i aluminium blir det snudd på omöjligt att hitta någon som har emulator. Har du 2.4 blir ju möjligheterna lite större, men kostnad för mappning av såna system beroende på vem som gör det kan lätt kosta 5000:-

Har man delningsklocka och så samt gör ett fäste för givaren och mäter ut vart den ska sitta så kan man ju borra de 58 hål svänghjulet (60-2) som styrsystemet behöver. Alternativet är ju att tillverka eller köpa en färdig triggerskiva och sätta den och givaren vid främre remskivan istället.

Fuelrailen hamnar ju där den hamnar liksom. Man får ju börja med att sikta in spridarhylsorna som jag antar att du tänkt sätta i insuget och deras montering lär ju anpassas så att spridarna sprutar rakt in, men brukar ju ha ventiltallrikarna som ett vettigt riktmärke. Men det får man ju labba och fräsa lite till man hittar rätt vinkel att svetsa fast hylsorna i, om det inte är tillräckligt tjockt gods så man bara behöver borra. Och vinkeln på spridarna dikterar ju vart fuelrailen hamnar då den sitter på spridarna så man får ju göra någon form av fäste för den, och det lär vara stabilt. Och så lär man ju mäta om det går att använda någon original fuelrail elle rom man lär få en tillverkad åt sig.

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: sön 22 maj 2011, 14:00
av Tobbos
Iofs, vad gäller mappning beror det ju på vilket B203F sprut du har? Har du ett med den stora lmm'n i aluminium blir det snudd på omöjligt att hitta någon som har emulator. Har du 2.4 blir ju möjligheterna lite större, men kostnad för mappning av såna system beroende på vem som gör det kan lätt kosta 5000:-
Det är en liten svart lmm. 5000 kr Det var som fan! :shock: Ska nog ta och kika på ett MS :roll:
Har man delningsklocka och så samt gör ett fäste för givaren och mäter ut vart den ska sitta så kan man ju borra de 58 hål svänghjulet (60-2) som styrsystemet behöver. Alternativet är ju att tillverka eller köpa en färdig triggerskiva och sätta den och givaren vid främre remskivan istället.
Lite omständigt kanske. :) Tänkte bara om att orginal B230F hade givare som kände av mot svänghjulet, så skulle man kunna använda det på ett 8a bultad vev från B20. Fast gör nog som du skriver och köper ett pre fabrikerat triggerhjul i stället. :wink:

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: sön 22 maj 2011, 14:18
av Marlboroman
Att lämna iväg och mappa kan bli riktigt dyrt, speciellt originalsystem, det finns fall där mappningarna hamnar på 10.000 i runda slängar med. Så ska man komma undan billigt lär man hitta en kunnig privatperson med rätt utrustning som kan ta åt sig det hela, men dem är lätträknade. Det är ju lättare att hitta någon som kan mappa ett MS billigt i närheten i jämförelse, oftast i alla fall.

Passar svänghjulet så är dt u bara att flytta över och köra med det. Vill man inte borra finsn det folk som tagit triggerskivan från automatbilar och satt på svänghjulet, kräver dock en del ombyggnationer. Ska man köra med triggerhjul vid remskivan lär man ju se till att det sitter ordentligt och pekar rätt samt at guivaren sitter stadigt och på rätt ställe.

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: mån 23 maj 2011, 20:03
av Tobbos
Någon som vet vad för tändfördelare jag kan använda på B20 om jag nu bygger med insprutningen från en B230F ?

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: tis 24 maj 2011, 23:34
av Tobbos
Dem stora bekymren är väl egentligen att bygga ett triggerhjul, bygga om spjället för tps och göra uttagen för spridare och modifieringarna för fuelrailen på insuget.
Vart kan man köpa triggerhjul? Och nu till något lustigt/olustigt! Hittar inte givaren/trigger eller vad det heter. Fråga mig inte hur F#n jag kunnat slarva bort nått sånt. :oops: Så kan man köpa sånt löst? Är det som en induktiv givare?
Ska som fungera på B230F Insprutet.

Haha ännu en gång visat hur gröön man är :mrgreen:

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: tor 26 maj 2011, 00:55
av Marlboroman
Bland annat turbobanditen har triggerhjul. Givare lär du ju kunna få tag i på nån skrot.

Re: B20 insprut - Insprut från modernare volvo motor?

Postat: ons 10 aug 2011, 19:42
av Orange245
Hej

Jag har en B20 med TPI insprutning, jag använder mig av Megasquirt och köper du en sådan box som byggsats och löder ihop själv så blir det faktiskt inte så dyrt. Har du mycket prylar på gården så sälj det du inte behöver för att finasiera boxen.

Jag använde mig utav ett insugningsrör från en B20E och svarade aluminumhylsor för spridarna som jag lät en kompis svetsa i. Fuelrail i mässing tar man från SAAB 9000 då det är lätt att skarva med ett standard 25 mm mässingrör. TPS tar man från vilken bil som helst med potentiometer, kostar säkert en 50 lapp på skroten om du inte har en liggandes hemma. Spridarna tog jag från SAAB 9000 men det spelar ingen roll var du tar dom, bara de räcker till i bränsle och skaffa inte för stora det blir jobbigare att mappa då. För små räcker inte till att ge ordentligt med bränsle, men skaffa några med marginal så du kan trimma motorn alternativt konvertera till E85 utan behöva byta spridare.

Triggerhjul kan du fräsa av din befintliga remskiva till din B20, du behöver en fräs och en delningsapparat. Jag kör fördelarbefriad tändning med EDIS tändspole och modul.

Jag har byggt på detta sätt och har en mycket driftsäker B20 med MS, snart tre år sen jag byggde ihop alltsammans nu.