I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av PoppeOsd
#526728
Tjenare jag har en Volvo 245:a från 1982 med B21 motorn.. Motorn har gått 32K mil.
Jag har fått tag i ett kit som inehåller En : Turbo med passande grenrör till B21/b20? Och intercooler. :-)-)
http://img847.imageshack.us/g/dsc00750yz.jpg/ Bilder i länken..
Vad behöver jag mer för en konvertering?
hur mycket ladd kommer jag kunna köra på? 0,5? Jag ska köra rätt så "Snällt" med den.. :roll:
Vad ska man göra för att kunna få en tålbarare motor? (Dubbla topplockspackningar har jag hört ska hjälpa för kompsänkning?) Jag har lite med pengar så inga prestanda kolvar och sådana tips behövs.. :|
Tacksam för svar mvh Pontus
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#526826
Har du förgasare så lär du ju antingen ha tag i en som är trycktätad vilket kan va knepigt och dem brukar kunan va dyra eller så lär man täta den man har. Sen kommer du ju behöva tryckrör, ny bit avgassystem mellan turbo och befintligt avgassystem. Dubbla packningar är väl en lösning man å andra sidan kan man lika gärna prova med en enkel först. För sänker mn kompressionen för mycket blir motorn bara slö och tråkig på alla sätt och vis.
av PoppeOsd
#526953
Marlboroman skrev:Har du förgasare så lär du ju antingen ha tag i en som är trycktätad vilket kan va knepigt och dem brukar kunan va dyra eller så lär man täta den man har. Sen kommer du ju behöva tryckrör, ny bit avgassystem mellan turbo och befintligt avgassystem. Dubbla packningar är väl en lösning man å andra sidan kan man lika gärna prova med en enkel först. För sänker mn kompressionen för mycket blir motorn bara slö och tråkig på alla sätt och vis.
Jo enkel Su nu, varför ska den vara trycktätad? hur tätar man isånafall?
Ny bit avgassystem mellan turbo och befintligt? Det är väll downpipe som gäller och sen svetsas den på avgassystemet?
Okej jo jag vill kunna ha lite varv och vrid i maskineriet..
Någon som vet hur fan man ska kunna knöka ner den enorma Ic´n? Ska orginal kylare vara kvar?
Behöver snurbon någon sorts olja? Isånafall hur fixas den?
Svetsdiff, Någonting att ha?
Btw denna bil ska endast användas som skogs/isbil då behöver jag inte nå Stora effektökningar bara lite mer vrid då den är rätt så slö nu.
Mvh
av PoppeOsd
#526958
Eller är det bara inte värt en förgasarturbo? Kanske skulle skaffat sig en insprutare?.. Hört att dom dricker redigt med soppa med förgasar turbo, Då min redan drar som en törstig kamel känns det motigt :/ Btw någon som vet om det är orginalturbon som sitter på?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#526985
Förgasaren måste göras om, annars tål den inte laddtryck och går sönder och om den ens går efetr det så drar den groteska mängder bensin. Ja, man lär bygga en downpipe, men ska den bara gå i skogen så rä det väl som samvetet säger hur man löser avgassystemet. Ic är ju inga bekymmer att få dit, bara att sätta framför vattenkylaren precis som dem sitter original. Och vanliga kylaren lär ju va kvar annars har du ju inget som kyler vattnet. Ja, turbon lär ha olja, tas enklast från där oljetrycksgivaren sitter, sen lär man bygga en retur in i tråget. Svetsdiff duger ju på nåt man ska sladda med i skogen som inte ska besiktas, annars är det inte mycket att ha.
av PoppeOsd
#527103
Marlboroman skrev:Förgasaren måste göras om, annars tål den inte laddtryck och går sönder och om den ens går efetr det så drar den groteska mängder bensin. Ja, man lär bygga en downpipe, men ska den bara gå i skogen så rä det väl som samvetet säger hur man löser avgassystemet. Ic är ju inga bekymmer att få dit, bara att sätta framför vattenkylaren precis som dem sitter original. Och vanliga kylaren lär ju va kvar annars har du ju inget som kyler vattnet. Ja, turbon lär ha olja, tas enklast från där oljetrycksgivaren sitter, sen lär man bygga en retur in i tråget. Svetsdiff duger ju på nåt man ska sladda med i skogen som inte ska besiktas, annars är det inte mycket att ha.
Jag har läst lite om att trycktäta förgasare, Och det känns inte värt det för en enkel Su...
Jo det blir nog bara downpipe inge avgassystem.
Det blir nog fanimej att fara på skroten och skaffa sig en B23:a och en 5växlad låda vid tillfälle....
Det kommer upp en progekttråd senare isåfall =)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]