Sida 1 av 2

Ang BTR/Bränsletryck

Postat: tor 03 mar 2011, 13:48
av volvo944gl
vet ej om jag lägger tråden rätt men. det gäller iallfall vid trimming!
min bil går konstigt, och jag har monterat på en större turbo. en Garret T25.
och jag ställde upp laddet idag,och bilen laddar inte mer för det!
vid start så måste jag vänta på trycket skall komma upp i pumpen. och när jag kör så dör bilen nästan! precis som den tappar trycket!
så min fråga är. hur skall jag gå vid vägar? byta till större pump eller skaffa en ny BTR?

jag hitta en bild på ett sätt en annan hade gjort.
funkar det o göra så här? alltså koppla via orginal btr
Bild

tacksam för svar!

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: tor 03 mar 2011, 16:25
av Marlboroman
Att sätta en extra btr efter original, speciellt nåt billigt kraffs är att be om bekymmer. Det funkar men dels vill man egentligen inte ha högre tryck i bränslesystemet än vad det är original och dessutom kan man få bekymmer med resonans/pulsering med dubbla regulatorer.

Men det låter ju som om du i första hand har problem med bränslepumparna. Till exempel att tankpumpen inte går.

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: fre 04 mar 2011, 04:12
av volvo944gl
båda pumparna på bilen går. den under förarstolen är helt ny. inkl filter!
men eftersom pumpen måste arbeta så mycket så tror jag att den "tappar" trycker när man kör. bilen drar 2 liter milen med denna uppsättning av turbo osv.
polaren trodde det var btr'en som har lakt av.
nej jag hade inte direkt tänkt o göra så. utan jag ville veta om det funkar o göra så.
jag hittade denna sida man kan beställa modelanpassade BTR'er
http://alutech.se/?do=viewitem&id=capb
eller
http://alutech.se/?do=viewitem&id=394

vad tror du? jag blir galen på bilen snart! har snart bytt allt i motorrummet och bilen går fortfarande inte som den skall!

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: fre 04 mar 2011, 10:01
av Marlboroman
Byt till en vanlig. Bortkastade pengar med ställbara. Och funkar pumparna så är ju btr nästa logiska steg om det är nåt med flöde/tryck i systemet. Du har kollat så att vacuumslangen till btr är hel?

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: fre 04 mar 2011, 15:11
av volvo944gl
slangen skall vara hel. jag bytte ut denna för orginalet gick sönder när jag rörde den :P
kan det ha något med att göra att det sitten en biltema pump på bilen?

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: fre 04 mar 2011, 22:56
av vetten
volvo944gl skrev:slangen skall vara hel. jag bytte ut denna för orginalet gick sönder när jag rörde den :P
kan det ha något med att göra att det sitten en biltema pump på bilen?
Troligt Ja :mrgreen: Vad vet jag, men den kanske inte ger tillräckligt med soppa som du behöver.

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: lör 05 mar 2011, 04:06
av volvo944gl
jag körde på biltema pump på min gamla 944 gl 92a. och där gick den jätte bra!
så ni tror att pumpen get fördåligt med tryck eller förlite soppa vid högre varv?

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: lör 05 mar 2011, 11:17
av Marlboroman
Om btr är trasig så kan inte pumparna bygga upp rätt tryck. Så det kan ju vara ide att antingen mäta trycket eller köpa en annan annan btr på skroten och prova.

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: lör 05 mar 2011, 14:43
av volvo944gl
jag har en annan btr! som är från en GL borde inte den funka o använda?

Re: Ang BTR/Bränsletryck

Postat: sön 06 mar 2011, 00:19
av *pettson*
Varför använda spekulationsmetoden?
Koppla upp en bränsletrycksmätare och ut o kör? Du ser ju om den har rätt tryck och om den håller rätt tryck. Utgå ifrån resultatet du får.