Sida 1 av 1

volvo t5 trimning

Postat: sön 13 feb 2011, 20:09
av volvobonde
hejsan har lite funderingar på T5'an

tanken är
3 stegs chip
större spridare + högre bränsle tryck
etanol
byta bränsle slangar till dom som pallar E85

soppa pumpen lär väl vara för svag att klara av det!?, går det att montera dubbla istället för att byta?, när jag nämligen har minst 2 fungerande liggande

finns det några packningar som jag också måste byta via E85?.

nån som kanske gjort detta redan på t5an som vet vad man borde tänka på, eller om jag är helt ute och cyklar?. Men E85 ska den gå på då jag är så att köra på det trots när det är minusgrader ute.
alla tips å idéer är välkomna!.

Re: volvo t5 trimning

Postat: sön 13 feb 2011, 20:33
av *pettson*
Du kan nog börja i en annan ända så motorn du önskar dej levererar som du tänkt...
Nya vevstakar med h profil..
En större turbo..
Annan dp..
Annan kat..
En bättre ic..
Nya slangar..
Nu som först kommer vi in på chip och spridare samt det som följer med för arbete för att få bättre bränsleflöde.
Du behöver inte ha dubbla bränslepumpar.

Re: volvo t5 trimning

Postat: sön 13 feb 2011, 22:27
av Marlboroman
Ska du ha ut något riktigt positivt av bränslebytet så glöm vanlig chip, du lär ha ett för etanol istället. Högre bränsletryck ska alltid undvikas. Det tillför inget som helst positivt. Enda som händer är att det blir jobbigare för bränslepumpen och att spridarna kan ta stryk. Så se till att välja spridare som är tillräckligt stora istället. Visst är det fullt möjligt att köra med dubbla pumpar, men har dem gått långt kan du lika gärna behöva trippla beroende på effektmål. Det är bättre att köpa en ny pump som dels klarar av E85 bra och dels klarar av effekten istället.

Re: volvo t5 trimning

Postat: tis 15 feb 2011, 00:26
av Nexus
Rensat tråden på reklam :evil: