Sida 1 av 5

B230FT - bygge

Postat: tor 03 feb 2011, 13:34
av Dalmans
Är helt grön vad gäller trimmning men hade tänkt ta tag i saken och lära mig.
första frågan är, finns det någon vettig bok att införskaffa för att plugga in eller är det forumen man ska lusläsa? vet att haynes har en tuning-bok men är den något att ha?

Börjar mitt bygge med själva blocket, den har jag uppsatt i stativ och redo för att rivas. kommer nog köpa en mirafräst 530 topp och en kamaxel från STS (sävar turbo site) som ska klara av 600hk är det sagt.

"portad och mirafräst 530 topp från en 940turbo originalventiler inslipade och backcut. Passar utmärkt till omslipad kam t.ex folkraceshoppens med mindre bascirkel och lashcaps" från säljarens annons

Det är där jag står nu
vidare är det några (för er) enkla frågor jag vill ha svar på innan jag dyker djupare i detta:

Motor: B230FT, 530 topp
Mål: 500 hk +

Frågor:
- Vilka komponenter rekomenderas och ungefärliga priser på detta? Vevaxel, Kolvar, turbo, grenrör, spridare, insprut osv?
- Finns det någon anledning varför just mitt block skulle vara olämpligt? Ska något kollas upp innan start?
- Kan man köra orginalkolvar tillsammans med H-profilstakar och vilket effekt skulle det klara?
- packningar och lager osv, kan orginal användas? om inte, vilka rekomenderas?
- Över till 530 toppen, tror ni den är olämplig då dom flesta använder sig av en 531 topp?

Re: B230FT - bygge

Postat: tor 03 feb 2011, 17:54
av Marlboroman
Vd det gäller litteratur så visst finns det en hel del böcker att tillgå, men räkna med att alla är på engelska. Det finns massvis att läsa om på nätet med, men myclket är även där på engelska.

Om vi börjar beta av det här med komponenter:
Vevaxel: Det bra att köra med original om den är i bra skick.
Kolvar: Måste bytas till smidda, original klarar inte mycket mer än 350, men man brukar säga att 300 är gränsen.
Vevstakar: Byts till h-profil.
Turbo: Finns många olika tänkbara varianter, frågan är vad den den får kosta och hur mycket effekt den ska klara
Grenrör: Glöm allt vad originalgrenrör heter. Det är extraktor som gäller, tex ett ajden-grenrör.
Wastegate: Med tanjke på effekten så får du räkna med att du behöver en separat wastegate eftersom det är svårt att hitta stora aggregat med användbar intern wastegate
Spridare: beror på effektmål, bränsle och motorstyrning
Sprut: Finns många, är en fråga om vad det fårkosta och hur enkelt det ska vara att ha med att göra.

Sen finns det ju en massa annat som lär ha i baktanke som insug, bränslesystem, koppling, intercooler, topp, kamaxel, tändsystem och så vidare.

Blocket får man ju kolla upp och antagligen borra. Kan även vara ide att kolla så att lagerlägena är raka. Lätt toppdeckning är ingen dum ide när man ändå är igång.

Vad gäller packningar och lager så kan man köra md original lager och packningar. Men det är ide att fundera lite på en skärringspackning eller o-ringat block.

Den 530-toppen funkar säkert bra, men inte till dina planer. Då lär du ha en bättre topp än så. Visst går det att ta ut mycket effekt med en 530 också om den byggs rätt. Men då krävs det större ventiler också. En 531 är ett bättre utgångsobjekt om man ska ha mycket effekt. Sen lär man ju också anpassa valet av kamaxel till allt annat. Och att välja kamaxel är ingen lätt sak.

Re: B230FT - bygge

Postat: tor 03 feb 2011, 20:18
av Dalmans
om jag istället siktar på runt 300 hk då.. vill gärna räkna lite på hur mycket skillnad det handlar om ekonomiskt. om det är värt det eller om 300hk kan räcka gott....

Re: B230FT - bygge

Postat: tor 03 feb 2011, 20:50
av Marlboroman
Skillnaden mellan 300 och 500 mäts i 10.000-tals kronor hur man än gör. Säg att en 300hk motor kostar 20-25.000:- medans en 500hk kostar från 50000 och uppåt. Och desto bättre resultat du vill ha desto dyrare blir det. Det är ingen som helst konst att lägga ut 100.000:- på en 500hk+ motor

Re: B230FT - bygge

Postat: tor 03 feb 2011, 20:54
av Dalmans
okej, det är såpass... ja det finns ju lite att fundera på....

jag tackar så HEMSKT mycket för all hjälp. är glad att det inte bara är spydiga svar om att man inte ska hålla på om man inte kan... men hur ska jag då lära mig? :D

B230FT - bygge

Postat: fre 04 feb 2011, 12:09
av Dalmans
Hittade på ett par kolvar Mahle smidd 96,30 nya för 2000 kr av en kille

Han har kvitto på dom och stakar för 8900 men stakarna va sålda

Låter det som nått jag kan använda och låter priset rimligt?

Re: B230FT - bygge

Postat: fre 04 feb 2011, 15:26
av Marlboroman
Det beror ju på vad det är för kolvar. Smidda Mahle säger inte mycket eftersom många originalkolvar är smidda. Och det gäller ju dessutom att dem är till 230 så det inte är vanliga B23ET-kolvar. Utan att veta vad han säger om dem så låter det ju som vanliga överdimensionskolvar, och då beror det ju på effektmålet m dem är nåt att ha.

Re: B230FT - bygge

Postat: fre 04 feb 2011, 18:50
av Dalmans
Sten Parner Motor är dom köpt på tillsammans med stakar för 8900...

(det är inte den modellen dom säljer nu utan nån tidigare tydligen)

Re: B230FT - bygge

Postat: fre 04 feb 2011, 20:24
av Marlboroman
Då kan du nog få det säkraste svaret om du ringer till SPM och frågar om vad det kan tänkas vara för kolvar och vad dem kan tänkas hålla för.

Re: B230FT - bygge

Postat: mån 07 feb 2011, 17:37
av Dalmans
kan man åka med vx3 kammen eller borde man sikta på något vassare?
Tänkte om man köper en 531 topp med vx3 kam och får den portad och donad.