Sida 1 av 3

Vad kan detta ge i en B20?

Postat: mån 11 okt 2010, 22:24
av Asak
Min Amazonägande son har tänkt köpa en motor till sin bil.
Den är uppbyggd ungefär så här:

*Dubbla su förgasare
*k-kam
*planad och portad topp
*borrad till b21
*extraktorrör
*större ventiler

Hur många hästar tror ni att den kan ge med dessa prylar i sig?

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: mån 11 okt 2010, 22:42
av Marlboroman
Svårt att säga, beror ju mycket på toppen, grenröret och bestyckningen i förgasarna. Men är det vettiga prylar så 130-150hk ungefär.

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: mån 11 okt 2010, 23:11
av Asak
Låter lovande :wink:
Bestyckningstips till denna motor?
Motorn sitter just nu i en folkracer och kommer att landa i vårt garage till helgen.
Eftersom motorn lär vara i bra skick så kommer den att lyftas i utan större genomgång , lite penselrenovering och översyn bara.
Ska bli kul att se hur den går , fan nu vill jag ha fart i min 144 så han inte åker ifrån mig.

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: tis 12 okt 2010, 09:35
av Marlboroman
Utan att veta vad det är för topp och kam är det svårt att ge nå vettiga råd va gäller bestyckning.

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: ons 13 okt 2010, 00:01
av *pettson*
Första tanken jag fick i receptet, är att kasta SU förgasarna och försöka hitta mindre webrar istället eller en dubbelportare. Su förgasarna är vacumstyrda nämligen. Pålitligt vacum är nåt man får ganska ont om på lägre varv när man ändrar kamtider och ventiler, visst fungerar det med K kam men det är känsligt. Du tjänar ganska rejält med både bränsle och effekt på ett sånt byte (av förgasare). Framförallt vinner du körbarhet.
Kikar man i en gammal katalog så ansåg man följande..
1st Weber 36/36 , K kam samt 1,5mm planad topp (ett trimkit) gav 136hk i sluteffekt. Då gällde det B20.
Gör man då om det till B21, lite planat samt andra ventiler och en ombestyckad 36/36 samt extraktor, så bör väl 140-150hk med bättre bottenvrid vara trevligt. Inhandlar man då ett brytarlöst system till sin fördelare så blir bilen ännu trevligare.. :wink:

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: sön 17 okt 2010, 21:24
av Asak
DEMENTI !

Motorn plockades ur donatorbilen i helgen.
Ja , allt förra ägaren sa stämde då inte...
Inget extraktor.
Troligen standard ventiler , bara mätt lite snabbt men det verkar så.
Men den är tydligen borrad till B21.
Blocket har ett nummer som börjar på 1000xxx och då är det väl ett nyare ?

Kan man mäta toppen nå'nstans för att se om den är planad?
Måste kamen ut för att se vilken det är?

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: mån 18 okt 2010, 06:46
av Marlboroman
Standard ventiler behöver inte betyda så mycket, toppen kan ju ändå vara portad. Och kammen måste ur eftersom märkningen är i bakänden. Ja, man kan mäta höjden på toppen. De vanliga topparna till B20 Är drygt 87mm tjocka som standard. B18 strax över 88mm.

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: ons 20 okt 2010, 22:58
av Asak
Motorn är målad och isärtagen för koll.
Det verkar som om den är i fint skick men kammen ska kollas upp innan motorn sätts ihop igen.
Faan vad det skiljer i pris på en standard toppackning och en till 93mm borr!
93-packningen kostar ju nästan 3 ggr så mycket.
SU insuget är inlämnat på blästring och nya filter är beställt för att bygga egna filterhållare i rostfritt.

Nu när Junior har satt igång sitt motorbygge så kommer jag att ta över motorstödet då han montrat motorn i Amazonen.
Jag vill ju ha en fin motor jag med...finare!

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: ons 20 okt 2010, 22:58
av Hasse63
Man får inga 150 hk med en K-kam, det behövs vassare kammar än så.
Därimot så vill jag påstå att SU gör att motorn svarar snabbare än med en DCD 36/36 det upptäckte jag vid ett test då jag helt enkelt provade båda alternativen och det säger också andra som testat. toppen mäts mellan anläggningsytan och upp till ytan där bultar/ventilkåpan ligger an. högsta B20 toppen är 87mm och lägsta är 84,9. kammen måste ur för att kunna läsa vad det står i dess bakkant, det är mycket sällan det står i dess framkant.

Mellan oljefällan och fördelaren finns en klack med 4 instansade nummer. framför klacken står 49 ingjutet. Skriv av dessa 4 nummer så kan jag kolla vad det är för block och var det en gång hört hemma.

Edit:
Förgasarteknink har en uppsjö av olika nålar till SU så han (Gunnar) kan säkert ge förslag på några nålar som kan passa om du tänker byta kam till nått värre, han renoverar också till bra pris.

Re: Vad kan detta ge i en B20?

Postat: tor 21 okt 2010, 15:35
av Asak
Jäkligt svårt att se men jag tror att det står 8030
Motor numret är 1000197
Toppen var 87 mm tjock så den är troligen orörs då.
Enlig förra ägaren av motorn inehöllden:
*Dubbla su förgasare
*k-kam
*planad och portad topp
*borrad till b21
*extraktorrör
*större ventiler

Den är INTE planad och portad
Den har INTE extraktor
Den har INTE större ventiler

Förstår ni varför vi kommer att dra ur kammen för att kolla?