Sida 1 av 2
Dubbla dumpar?
Postat: sön 03 okt 2010, 20:44
av Dalmans
Har bytt turbo på min 740.
gamla turbon var en garrett och därmed separat dumpventil, nya är en mitsubishi med dumpen moterad på turbon.
Är det dumt, dåligt, ofarligt, farligt osv att åka med dubbla så länge tills jag fixat det?
hur hade ni gjort
* pluggat mitsubishidumpen och kört med den gamla orginaldumpen.
* köpt nya rör utan t-kopplingar och helt enkelt moterat bort gamla dumpen.
* pluggat mitsubishidumpen och istället kopplat in denna
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std som jag har liggandes hemma oanvänd.
Re: Dubbla dumpar?
Postat: sön 03 okt 2010, 21:52
av Marlboroman
Det är bara att köra med dubbla. Det kan inte hända nåt.
Re: Dubbla dumpar?
Postat: sön 03 okt 2010, 22:09
av Dalmans
kommer nog göra något åt det iallafall. känns onödigt och dumt att använda två.
frågan är bara vilket av de tre alternativen?
Re: Dubbla dumpar?
Postat: sön 03 okt 2010, 22:15
av Marlboroman
Det rent prestandamässigt bästa är ju att att ha en ventil som är kopplad mellan inloppsröret mot turbon och tryckröret på den kalla sidan av intercoolern, alltså röret som går mellan ic och spjället.
Re: Dubbla dumpar?
Postat: sön 03 okt 2010, 22:19
av Dalmans
så antingen den gamla orginaldumpen eller den från kl racing med andra ord?
tror du det är någon större skillnad på dom två dumparna, det är ju ändå bara den billigaste återcirkulerande från Kl racing.
Re: Dubbla dumpar?
Postat: sön 03 okt 2010, 22:23
av Marlboroman
Spelar ingen roll vilken av dem du du använder så länge den fungerar och är tät.
Re: Dubbla dumpar?
Postat: tor 07 okt 2010, 21:40
av Dalmans
använder denna tråden till lite andra frågor jag har som uppkommit av turbobytet.
gjorde en skitful bild i paint för att lättare förklara.
Svarta streck illustrerar slang
Den högra bilden visar hur vakumslangarna satt monterade innan turbobytet, en förgrening till dumpen, och en till Wastegaten, vilken gick igenom en pysventil.
Vänster visar hur det ser ut nu.
nu till frågor
- Visst ska väl pysventilen flyttas och istället sitta mellan turbo och WG, på den lilla korta slang som går där ?
- När jag har pysventil behöver jag icke skruva på stången till wgn för att ändra laddtryck utan helt enkelt ändra direkt på ventilen?
- har hört något att WGn ger mer effekt eller nått om man pluggar ingången till turbon från WGn och istället kopplar in wgn som vänstra bilden innan?
Re: Dubbla dumpar?
Postat: tor 07 okt 2010, 22:48
av vetten
Ta bort den "nya" dumpen så att pysventilen hamnar rätt som den satt på den gamla.
Re: Dubbla dumpar?
Postat: fre 08 okt 2010, 06:29
av Marlboroman
Sätt ett t-kors på slangen till gamla dumpen och dra en slang därifrån till den nya.
Wastegaten funkar bäst om man drar en slanf från uttaget på kompressorhuset till wg, och då sätter man pysventilen om man nu av någon anledning vill ha en sån på den slangen
Re: Dubbla dumpar?
Postat: fre 08 okt 2010, 12:14
av Dalmans
marlboroman, med andra ord exakt så som den högra bilden visar, bara att pysventilen skall flyttas till mellan turbohus och WG ?