B234 turbobygge div frågor
Postat: sön 26 sep 2010, 22:58
När jag har en del 16V motorer över så känns det dumt att jag inte iallafall försöker bygga en hyfsat seriös turbomotor. Inför det så har jag läst på rätt mycket men det står aldrig lika på sidorna jag läst på så därför undrar jag endel.
Jag har ett block från en 90a som gått 26000mil jag tänkte utgå från efter renovering och en 88a med 40000 mil på mätaren som får donera toppen, insprut ev andra saker.
1. Har alla B234 dom starkare lagren och stakarna eller är 88an en lågfriktionsmotor?
2. Vad blir egentligen bäst/billigast för att kompsänka motorn: ta kolvar från en turbomotor och fräsa ventilspår i, köpa andra kortare vevstakar eller svarva ner originalen?
3. Finns det några delar som är bättre/starkare i 88an som t ex kolvar?
4. Varför kör i stort sett alla med en ET/FT bottendel och flyttar över enbart toppen? Finns det några större fördelar eller är det bara för att den är byggd för turbo från början?
5. Går det att köra med original insprut eller lär jag köpa större spridare?
Kommer säkert fler frågor när jag väl börjat att sätta ihop den igen men tråden finns ju kvar då med.
Som en början tänkte jag köra med originalgrejor i motorn bortsett från att den ska kompsänkas på lämpligt vis. Försöker hålla det så billigt som det går så får jag köpa nytt allt eftersom jag får råd eller att det går sönder.
Siktar väl kanske på ca 250hk som start och det borde väl resterande drivlina hålla för? Vill iallafall ha en lite roligare motor som är hyfsat hållbar.
Turbo får vi se vad det blir för det beror väl mest på vad jag kan få tag på. Jag har en KKK k04 liggande men den är nog i minsta laget. Funderar på att hänga i den på 88an och experimentera med i vinter och se hur den blir med lite laddtryck och orörd motor och insprut.
Jag har ett block från en 90a som gått 26000mil jag tänkte utgå från efter renovering och en 88a med 40000 mil på mätaren som får donera toppen, insprut ev andra saker.
1. Har alla B234 dom starkare lagren och stakarna eller är 88an en lågfriktionsmotor?
2. Vad blir egentligen bäst/billigast för att kompsänka motorn: ta kolvar från en turbomotor och fräsa ventilspår i, köpa andra kortare vevstakar eller svarva ner originalen?
3. Finns det några delar som är bättre/starkare i 88an som t ex kolvar?
4. Varför kör i stort sett alla med en ET/FT bottendel och flyttar över enbart toppen? Finns det några större fördelar eller är det bara för att den är byggd för turbo från början?
5. Går det att köra med original insprut eller lär jag köpa större spridare?
Kommer säkert fler frågor när jag väl börjat att sätta ihop den igen men tråden finns ju kvar då med.
Som en början tänkte jag köra med originalgrejor i motorn bortsett från att den ska kompsänkas på lämpligt vis. Försöker hålla det så billigt som det går så får jag köpa nytt allt eftersom jag får råd eller att det går sönder.
Siktar väl kanske på ca 250hk som start och det borde väl resterande drivlina hålla för? Vill iallafall ha en lite roligare motor som är hyfsat hållbar.
Turbo får vi se vad det blir för det beror väl mest på vad jag kan få tag på. Jag har en KKK k04 liggande men den är nog i minsta laget. Funderar på att hänga i den på 88an och experimentera med i vinter och se hur den blir med lite laddtryck och orörd motor och insprut.