Sida 1 av 2

Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 16:40
av Dalmans
På min 740 TIC satt det öppen dump men då tomgången vart tvärdålig med den på har jag skaffat mig en återcirkulerande dump istället.
Denna: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... artgrp=116

den öppna sitter ju monterad på ett sånt här anslutningsrör. och sen sitter det en liten slang från en nippel på ventilen.

men den återcirkulerande har ju tre "hål" istället för den öppnas två. antar att det är för att den öppna släpper ut trycket men min nya ska skicka igenom luften tillbaka in i systemet.

till frågan: monteras min återcirkulerande istället för anslutningsröret? eller hur ska det sitta?

har även en "pysventil" monterad, måste denna kopplas bort eller ställas om?

är det något annat som ska göras som jag måste tänka på? ska någonting smörjas? ändras? eller är det bara att slänga dit den å tuta å köra? :)

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 17:42
av Marlboroman
Dumpen ansluts ju till trckröret som vanligt och vacuumslangen till insuget. Den 3:e anslutningen ska ju tillbaks in i systemet och den ska anslutas på röret/slangen mellan lmm och turbo.

Pysventilen elelr nåt annat behöver du inte göra nåt åt.

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 18:44
av Dalmans
kom precis hem från en bekant jag åkte hem till för hjälp då jag vet att han pysslat lite med trim osv. Han konstaterade samma sak.

Snubben som satt på öppen dump på min har struntat i att demontera orginaldumpen, så enligt min bekanta ska jag montera på min återcirkulerande där den öppna sitter, och den tredje helt enkelt på slangen som satt kvar på orginaldumpen.

jag måste dock skaffa mer slang då den slangstump som satt på orginaldumpen inte kommer räcka ända upp till nya dumpen.

men nu känner jag mig säker på hur det ska göras, nu måste det bara bli en slanghandlartripp i dagarna.

han sa även att om jag ville ha öppen dump så skulle jag sätta i lite brickor i den, då den som sitter i nu inte håller tätt för fem öre, är detta ett alternativ?

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 18:46
av Marlboroman
Öppen dump + 740 = spännande. Det är svårt att få dem att funka riktigt, men visst kan det gå att få till det om man labbar med spänningen på fjädern.

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 18:50
av Dalmans
okej, men då skiter jag i den.

nästa fråga, gå tillbaka till orginaldump eller köra med den nya som det finns länk till i mitt första inlägg? är det någon effektskillnad eller annat som gör att jag bör sätta i den nya nu när jag ändå köpt den?

då antar jag att det inte är något fel på orginaldumpen utan att den enbart är bortplockad till förmån för den öppna dumpen.

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 19:49
av Marlboroman
Det är ingen effektskillnad så länge man jämför mellan 2 fullt fungerande ventiler. Enda gången man kan tappa effekt är om man har en ventil som läker, annars är effekt och allt annat exakt lika. Original brukar funka och så länge man inte byter till ett aggregat utan intern dump eller går över gränsen för vad en extern originaldump klarar finns ingen större anledning att byta.

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 05 aug 2010, 19:56
av Dalmans
okej, då är det lurt om jag inte dönar liv i orginaldumpen, och eventuellt skickar tillbaka den jag köpte.

tror dock det fattas någon röranslutning för att få riktigt liv i orginaldumpen imrogon, blir nog en vända till skroten imorgon och kolla om det finns någon turbosnurra där.

Re: Återcirkulerande dump

Postat: fre 06 aug 2010, 13:23
av Dalmans
ni som har VADIS, kan inte någon vara snäll och ta fram en sprängskiss som hanterar orginaldump med anslutningar osv till min bil?

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 12 aug 2010, 10:09
av MrSimson
Sådär, det kanske kan hjälpa herrn lite :D

Bild

Re: Återcirkulerande dump

Postat: tor 12 aug 2010, 14:15
av Dalmans
tack, hade dock redan lyckast få till det endå :)
jag har VADIS jag med iof, men jag förstår mig inte på det. får aldrig fram det jag letar efter :???: