Sida 1 av 3
Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: fre 25 jun 2010, 01:01
av volvo944gl
Hej! Nu har jag inhandlat en 940 fulltryckare 93a aldrig skruvad! minimalt med glapp i turbo, ½ mm glapp upp och ner!
men jag vill ställa upp laddet lite mer. men jag undrar då vart man kan köpa en tryckklocka? för min såg inte ut att vara gängad stav på!
och sen har jag väl återcirkulerande dump så den dumpar inget, hörs nästan inget!

vill ha ett litet pys till att börja med hehe =)
så finns det någon dump man kan montera på direkt på turbon? där orginalet sitter nu?
Något liknande

har jag nu
MVH
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: fre 25 jun 2010, 12:10
av Norfolklinetolle
dumpljudet kan du ju få genom o köpa öppet luftfilter =)
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: fre 25 jun 2010, 23:36
av volvo944gl
Okey. ja öppet luftfilter skall jag köpa sedan. jag fick tag i en annan wastegate, skall hämta den imorgon. den klarar bara att ladda 1bar. men det är bra för då är det ingen risk för överladd =) hehe
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: fre 25 jun 2010, 23:54
av Ticken
En bar på en org motor är överladd, ordna med soppa också genom chippning.. Snacka med tex BSR, dom är duktiga på sånt där.
/Ticken
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: fre 25 jun 2010, 23:55
av volvo944gl
Okey. jag tänkte ladda ca 0,7-0,8. men skall kolla vilken turbo jag har
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: lör 26 jun 2010, 00:00
av Ticken
Varför det?
/Ticken
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: lör 26 jun 2010, 00:13
av Marlboroman
volvo944gl skrev:och sen har jag väl återcirkulerande dump så den dumpar inget, hörs nästan inget!
vill ha ett litet pys till att börja med hehe =)
så finns det någon dump man kan montera på direkt på turbon? där orginalet sitter nu?
Något liknande 
har jag nu
Öppen dump + 940 är sällan en bra kombination. Brukar kunna va en del jobb med att få dem att gå riktigt och få nån tomgång. Om man lyckas alls. Det finns en öppen variant på dump man sätter istället för original på turbon. Säljs dock inte i sverige vad jag vet.
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: lör 26 jun 2010, 01:07
av volvo944gl
Marlboroman skrev:volvo944gl skrev:och sen har jag väl återcirkulerande dump så den dumpar inget, hörs nästan inget!
vill ha ett litet pys till att börja med hehe =)
så finns det någon dump man kan montera på direkt på turbon? där orginalet sitter nu?
Något liknande 
har jag nu
Öppen dump + 940 är sällan en bra kombination. Brukar kunna va en del jobb med att få dem att gå riktigt och få nån tomgång. Om man lyckas alls. Det finns en öppen variant på dump man sätter istället för original på turbon. Säljs dock inte i sverige vad jag vet.
Okey. ja jag har hört detta. dump och tongång + 940 aldrig funkar.
kompisens gamla ftt var kass tongång också.
Ticken skrev:Varför det?
/Ticken
Varför inte? skall jag ladda 0,4 då? =) den går ju snålt nu:P men vill ha lite mer respons vid kasspådrag =). den drar ca 0,8 motorvägskörning. men hårdare körning ca 1,5
Kompisen påstog att jag har fulltryckarens motor men lätt tryckarens turbo, och det skulle vara orginal?
på transportstyrelsen står bilen som Fabrikat: VOLVO 945-876 TURBO/PKT.bilen är automat också.
detta stog på turbon. 73,0 Invändigt 4L 30 4H
där jag har ritat in på bilden

Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: lör 26 jun 2010, 03:44
av Ticken
volvo944gl skrev:Kompisen påstog att jag har fulltryckarens motor men lätt tryckarens turbo
Din kompis är ute och cyklar. Motormässigt är det ingen skillnad på full och lättryckaren. Enda skillnaden är tryckklockan med staget.
Så, min idé här är. Köp ny tryckklocka från bsr.. Köp deras chip. Montera och tuta och kör. Det högre laddet kommer väl lite smått pysljud om det är lockande. Det blir ju världens strul med öppen dump som du kände till..
Förresten, ska vi flytta tråden till "trim" delen på forumet så kanske fler ser den och kan hjälpa till med förslag?
/Ticken
Re: Volvo 940 turbo, trim tips
Postat: lör 26 jun 2010, 09:08
av volvo944gl
ja jag säger också att det bara är tryck klockan som skiljer stortsätt. förutom att ltt har lite mindre turbo och fler vingar, och ftt har lite större turbo mer större vingar. en ltt laddar ca 0,3-0,-4 en ftt laddar 0,5-,0,7? om jag har lärt mig allt rätt!
och det där med dump skiter jag i! jag vill inte förstöra tongången på bilen så man måste sitta och hålla på att leka med gasen för att ha bilen i liv!
kan det räcka att skaffa guldboxen med tändning och bränsle box?
Ja du kan flytta över till trim delen på forumet!
Mvh