I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#27795
skulle vilja få lite tipps på hur man kan få ut några extra hästar ur en volvo 940 GL 91:a har nu 99 kw =136 hp skulle vilja komma upp i en 150-160 hp som inte koskar en halv förmögenhet.... har du nåt bra tips så skriv gjärna.....

felix
av Ebbe
#27862
Tyvärr så kostar det en hel del att öka effekten på motorn. För en effektökning av 15-20 hkr skulle jag nog satsa på en vassare kam, grövre avgassystem och sk sportluftfilter. Extraktorgrenrör ger inget vid dessa låga effektökningar.
Redan dessa åtgärder kommer att kosta runt 8-9 tusen. Normalt bearbetar man toppen för att kammen ska komma till sin rätt, men det blir riktigt dyrt. Hade du tänkt att lyfta av toppen kan du jämna till kanalerna och se till att övergångarna mellan insug och avgasportarna har ordenlig passform mot toppen. Egentligen ska du öka kompressionen genom att plana toppen, men då måste du ha ställbart kamdrev. Ett annat alternativ är högkompskolvar, men då springer kostnaderna iväg!
Tyvärr! Trimma är dyrt!
Ebbe

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]