Sida 1 av 1
940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: tor 29 apr 2010, 17:34
av BamZe84
Hejsan!
Har nyligen köpt mig en 940 där dom bytte avgas på Bilia för ca 3 veckor sedan till ett helt nytt med
katt och allt. Vad som nu är problemet är att en av pinnbultarna som sitter mellan downpipen och
avgashuset har gått av och sitter kvar i avgas delen. Då man antagligen får skilja alltihopa så tänkte
jag kolla om de är lönt att uppgradera turbo eller wasgate när man ändå har skiten nere.
Jag är rätt novis på området, så jag är såfall ute efter något som passar rakt på och inte ska byggas
om. Jag har satt på ett KLracing chip som ska ge ca 170-180 hk enligt leverantören. Och ett öppet filter.
Thats it....
Vore tacksam för lite tips och tricks för en nybörjare.
Så där låg många olika trådar ang LTT, men ingen erbjöd dom svaren jag förväntade mig då jag är
ny på trimsidan...
Mvh BamZe
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: tor 29 apr 2010, 22:28
av Marlboroman
Ska du inte trimma mer än så är det ingen ide att skaffa nån större turbo
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: fre 30 apr 2010, 00:59
av BamZe84
Ganska dåligt svar..men ja upp till 200hk hade ju varit skoj..!
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: fre 30 apr 2010, 10:26
av Marlboroman
Originalturbon klarar strax över 200hk som den är. Det man kan behöva göra är att byta till en wastegateklocka från fulltryckaren istället.
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: fre 30 apr 2010, 11:34
av BamZe84
Någon som vet om en turbon från en 850 R passa rakt på ?
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: fre 30 apr 2010, 12:11
av Marlboroman
Nej, turbos från femmorna passar inte rakt på. Man kan få dit dem om man vrider kompressorhuset och bygger nytt fäste för wastegateklockan. Sen lär man ha koll på vilket avgashus det sitter på turbon man tänker sätta dit, annars lär man bygga om downpipen.
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: fre 30 apr 2010, 12:55
av BamZe84
finns de bara 1 person på hela detta forumet som kan svarar på en tråd ?:-/ :-O) ?:-/
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: fre 30 apr 2010, 13:01
av Severin
Vad spelar det för roll hur många som svarar, han svarar ju på dina frågor eller gillar du inte hans svar?
Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: ons 28 jul 2010, 23:08
av wexe
Varför ska någon annan svara när man ser att du får svar på frågorna du ställer.

Re: 940 LTT -96 - Pinnbult av..
Postat: sön 26 sep 2010, 00:40
av Meshugghen
Turbosar från 800 ovh 70serierna har vinklade avgashus och passar inte "Bolt on" Finns däremot ett gamalt Garret aggergat, tror det heter TB25 som satt på 740 turbo -90 med FT motor som är ganska skoj, roligare än Mitsubishi 13c aggregaten. Finns ett till Garret aggregat som passar rakt på grenrör och DP som är ännu lite roligare men då behövs oljeretur och alla anslutningar från en gammal ET motor (minns iinte vad det agget hette).
Orginal Mitsu 13c aggregatet ger upp vid ca 1.2 bar och så mycket ska du inte ladda, använd turbon du har, byt wastegate till en FT som föregående talare sade. Byt orginal katen mot en rolig metallisk sport historia (race kat är lite overkill) och luftfilter som du har. Ett insatsfilter funkar lika bra det med, rensad luftbox med ett green cotton insatsfilter räcker till 300hk.
En vettig strypventil för att pysa upp laddtrycket, inget mässingsskräp för 349:-. Turbocenter har en bra ventil som kostar ca 600:- monteras mellan wastegate och avgashus. Som sades tidigare, byt wastegate till en från en FT motor, dom laddar 0.5 bar istället för 0.3 som orginal gör, en sån köper du på skroten för 500:-
Anledningen till att du ska göra det är för att fjäderna i en 0.5 wastegate är avsevärt mycket hårdare än en 0.3 (orginal LTT) så när du pyser upp laddet med en 0.3 wastegate till tex 0.8 bar (ca 200 - 220hk beroende på avgas och luftfiler) så blir det väldigt fladdrigt, den kommer ladda 1.0 helt plötsligt och bete sig konstigt, det avhjälps med en 0.5 wg som klarar en ökningn till 0.8 - 0.9 bättre.
KL racing chipet är ett bra val, jag har bara hört gott om Krister Lood. Jag har själv både bränsle och tändchip från KL racing. Däremot så får du inte hux flux mer hästkrafter bara för att du byter chip, ett chip förbereder för ett högre laddtryck, du måste fortfarande höja laddtrycket själv i form av en ny WG eller pysventil. Byter du bränslechip utan att höja laddtrycket så har du samma effekt men mer tryck i spridarna.
Mitt motorrecept som jag har nu i min fulgröna 945LTT -96 är:
Bränsle + Tändchip från KL Racing.
Komplett avgassystem från JT-Tuning med 3" Downpipe och metallisk sportkatalysator.
Pysventil (Turbocenter i tullinge) Laddar ca 0.8 för driftsäkerhet.
0.5 bar wastegate från en 940 fulltrycksturbo.
A-kamaxel
Green cotton insatsluftfilter, rensad luftburk.
Mekanisk laddtrycksmätare från BSR.
Antal HK okänt men runt 200 är nog inte orimligt. Min bror har en en XC70D5 med polestar trim på ca 225hk och han hänger jag av lätt från stillastående, men han har dieselhästar så från 90-140 drar han mig.
Laddar ca 0.8 bar och åker runt med det utan problem, bilen har i skrivandes stund gått ca 22900 mil.
säg till om det är nåt mer du undrar över, jag kanske har något vettigt svar. Men på din grundfråga så tycker jag att du ska behålla orginal agget och ladda ca 0.8 bar, det kommer räcka några veckor innan du tröttnar på det och vill ha 300hk.
//Micke