Sida 1 av 1

Volvo 940 Ltt igen!

Postat: sön 04 apr 2010, 22:11
av flåklypagrandprix
Har suttit och tittat igenom alla trådar(tror jag) på den populära "grusräsern". Vart vill jag komma? Jo, skillnaden mellan en ft och en fk är alltså wastegaten om jag inte har fel. Är bilarna i övrigt lika, samma styrchips? Eller? Om jag skulle chiptrimma min Ltt så ger den ca 170hkr, byter jag wastegaten till en från en ft så ger bilen ca 30 hkr till alltså ca 200 häst. Det finns ett till chip som styr tändningen. Var sitter den? Det är väl bränslepromet som sitter i guldboxen? Eller är det tvärt om? Finns det även en sån magnifik guide som att byta chippet i guldboxen till det andra?

Re: Volvo 940 Ltt igen!

Postat: mån 26 apr 2010, 22:29
av louksor
bara laddtrycket som skiljer.(wastegate/tryckklocka)
Samma mjukvara osv.

Med samma laddtryck så lämnar FT och FK samma effekt.

Byter du wastegate till en FT så laddar du 0,55bar(165hk), istället för 0,35 som LTT laddar. Du får inte 200häst bara för du byter till FT wastegate i samband med chippning.
Chip gör inget på effekten, det fixar bara så motorn får tillräckligt med bensin.
Det är laddtrycket som höjer effekten.

Guldbox = guldfärgad tändningsbox, sitter på några årsmodeller. Vanligast är svarta boxar. Sitter ovanför pedalerna/under ratten.

Bränsleboxen sitter på högersidan vid fötterna på passagerarsidan.