Sida 1 av 1

Tips Portning.

Postat: mån 05 okt 2009, 23:27
av Jycke
Hej alla,

Har haft/har ett smäre problem med min v40 t4 98a.

Så jag är på väg att plocka av toppen,och tänkte att när den ändå är nere varför inte porta den..?
Någon som gjort detta eller som vet om det blir bra.. Är det något mer man MÅSTE göra för att det ska funka?

bilen är förövrigt orginal.

Re: Tips Portning.

Postat: tis 06 okt 2009, 09:31
av Marlboroman
En korrekt utförd portning är ju aldrig fel. Men... Då krävs det att man har en turbo som orkar med det nya flödet, och att styrsystemet kan kompensera för det ökade flödet. Om inte så kommer den i bästa fall att gå sämre, är det riktigt illa så står man där med ett ras.

Re: Tips Portning.

Postat: ons 07 okt 2009, 01:42
av Jycke
Marlboroman skrev:En korrekt utförd portning är ju aldrig fel. Men... Då krävs det att man har en turbo som orkar med det nya flödet, och att styrsystemet kan kompensera för det ökade flödet. Om inte så kommer den i bästa fall att gå sämre, är det riktigt illa så står man där med ett ras.

Hmm fick lite svar från en firma idag och han sa att bara portning blir bra med rekommendera dock värre kamaxlar samt ventilfjädrar..

Men det klar dom vill ju sälja.

Re: Tips Portning.

Postat: ons 07 okt 2009, 11:21
av Marlboroman
Klart vassare kammar och fjädrar är bra om man ska börja varva rejält och plocka ut mycket effekt. Men har man inte så stora mål så klarra man sig med portning bara.

Re: Tips Portning.

Postat: tis 13 okt 2009, 20:28
av Jycke
Har tänkt lite nu och kommit fram till att jag vill komma upp i en minst 270hk, men dock inte så mycket att jag behöver byta koppling,växellåda mm.

Och har då följande ide:
Portning av topp
2-3 tums avg system med race kat

Eventuellt byte av turbo och spridare (om det behövs)
Och självklart ett chip på detta
Jag vill komma billigt undan så därför vill jag göra dessa själv,(förutom chip och portning då)

Någon som har lite tips eller som vet hur jag ska göra