Sida 1 av 1

trött 850

Postat: fre 14 okt 2005, 20:49
av 850tösen
hej nu dyker jag upp här också!!
skulle behöva lite tips för att få min bil att bli lite piggare, motorn kan jag inte men det är en -92 glt, 170 hk,

Postat: fre 14 okt 2005, 22:26
av Kojje
Eftersom du har en sugmotor i bilen alltså ingen överladdad motor med turbo el. kompressor så är chippning inget alternativ som är värt pengarna hade det inte varit en GLT så kunde du bytt till just GLT kamaxlar eftersom dom är dom "vassaste" som sitter i någon 850.
Du kan alltid köpa ett sportluftfilter och byta till ett sportavgassystem och få några hästar till men det blir tyvärr ingen jätteskillnad att göra motorjobb som att porta toppen med mera blir i längden dyrare en att sälja och köpa en turbobil istället man brukar räkna med 1.000kr per hästkraft i en sugmotor.

Men lite piggare blir den med ett sportluftfilter och eller sportavgassystem finns ex. här:
http://www.kgtrimning.com/filterVolvo.htm

http://www.jt-tuning.se/products/products.asp?ID=212

Re: trött 850

Postat: sön 16 okt 2005, 10:51
av *pettson*
850tösen skrev:hej nu dyker jag upp här också!!
skulle behöva lite tips för att få min bil att bli lite piggare, motorn kan jag inte men det är en -92 glt, 170 hk,
gör en kontroll på din bil att det variabla insuget fungerar..
Det märker du om du gör en uppvarvning på t.ex tvåans växel.. den ska ha en markant topp på över 4000rpm.. finns inte denna så är troligen det variabla insuget ur funktion som på 80% av alla GLT...
bara att kontrollera vacumslangar och elkablar..SEN kan det tänkas bli roligare att köra den igen.. :wink:

insuget

Postat: tis 25 okt 2005, 23:04
av 850-92
pettson kan du förklara lite närmare med insuget,typ vart och vilka kablar och slangar man ska leta efter? hade varit nice med lite mer tips,,ibland känns min trött och ibland går den kanon bra,,,

Postat: ons 26 okt 2005, 06:37
av evozz
Kojje skrev:Eftersom du har en sugmotor i bilen alltså ingen överladdad motor med turbo el. kompressor så är chippning inget alternativ som är värt pengarna hade det inte varit en GLT så kunde du bytt till just GLT kamaxlar eftersom dom är dom "vassaste" som sitter i någon 850.
Du kan alltid köpa ett sportluftfilter och byta till ett sportavgassystem och få några hästar till men det blir tyvärr ingen jätteskillnad att göra motorjobb som att porta toppen med mera blir i längden dyrare en att sälja och köpa en turbobil istället man brukar räkna med 1.000kr per hästkraft i en sugmotor.

Men lite piggare blir den med ett sportluftfilter och eller sportavgassystem finns ex. här:
http://www.kgtrimning.com/filterVolvo.htm

http://www.jt-tuning.se/products/products.asp?ID=212
Nåja, 1000:- per hästkraft kanske var på den gamla goda förgasartiden...
Köpte Chip till min 965 2,5E-96 från SCT. 3900:- med montering mm, Ca 20Hk & 20Nm ihop med min övriga Setup på motorn. Och med övrig setup menar jag insatsfilter & 2,5"-3" avgas &välservad! :wink: . Att påpeka är ju iofs att jag inte har nåt bromspapper på bilen, men en förbättring märktes! Även på bränsle ekonomin... Summa sumarum för allt "trim" är ca 4700:-

Re: insuget

Postat: tor 16 apr 2009, 18:50
av Yonasbonas
850-92 skrev:pettson kan du förklara lite närmare med insuget,typ vart och vilka kablar och slangar man ska leta efter? hade varit nice med lite mer tips,,ibland känns min trött och ibland går den kanon bra,,,

japp jag skulle oxå vilja veta vilka slangar och kablar du menar.. tycker inte min är trött men det är aldrig fel att kontrollera dem.

Re: trött 850

Postat: tor 01 okt 2009, 21:13
av cdx873v
har för mig att det där finns på hans hemsida som står i sign

Re: trött 850

Postat: fre 02 okt 2009, 16:03
av Arnold
cdx873v skrev:har för mig att det där finns på hans hemsida som står i sign
Japp. Här är vägen till pettsons sida om variabla insuget:
http://www.pettsson.com/Fixa-variabeltinsug.html