Sida 1 av 2
Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: lör 03 jan 2009, 20:39
av PDK
Är det möjligt o få ut mer effekt ur min motor på något sätt?
Det är en 2,5:a, 10 ventilers. 96:a.
Det går inte att skifta som på nyare 2.4, från 140hk till 170hk?
Alla tips välkomna!

-)
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: sön 04 jan 2009, 00:02
av Marlboroman
Nej, det går inte att göra om på samma sätt som de nyare, för i det fallet så är det samma motor som är strypt.
I ditt fall så handlar det om betydligt mer som skiljer. Klart det är möjligt att få ut mer ur den, frågan är ju vad det får kosta? Chip, bättre luftfilter och ett 2,5" avgassytem är ju en bit på vägen.
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: sön 04 jan 2009, 09:27
av PDK
Marlboroman skrev:Nej, det går inte att göra om på samma sätt som de nyare, för i det fallet så är det samma motor som är strypt.
I ditt fall så handlar det om betydligt mer som skiljer. Klart det är möjligt att få ut mer ur den, frågan är ju vad det får kosta? Chip, bättre luftfilter och ett 2,5" avgassytem är ju en bit på vägen.
Chip, luftfilter och avgassystem? allright, märkbar ökning eller bara smått?
Vi säger en 40hk vore inte helt fel.
Eller så får jag vänta tills jag hittar ett objekt nere i europa någonstans, 850R. Då har man hoppla under huven.

-)
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: sön 04 jan 2009, 11:15
av *pettson*
PDK skrev:Marlboroman skrev:Nej, det går inte att göra om på samma sätt som de nyare, för i det fallet så är det samma motor som är strypt.
I ditt fall så handlar det om betydligt mer som skiljer. Klart det är möjligt att få ut mer ur den, frågan är ju vad det får kosta? Chip, bättre luftfilter och ett 2,5" avgassytem är ju en bit på vägen.
Chip, luftfilter och avgassystem? allright, märkbar ökning eller bara smått?
Vi säger en 40hk vore inte helt fel.
Eller så får jag vänta tills jag hittar ett objekt nere i europa någonstans, 850R. Då har man hoppla under huven.
-)
40hk? DET är en utopi.. kan tänka mej att du kan trolla fram 15hk kanske.
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: sön 04 jan 2009, 11:25
av Marlboroman
PDK skrev:Marlboroman skrev:Nej, det går inte att göra om på samma sätt som de nyare, för i det fallet så är det samma motor som är strypt.
I ditt fall så handlar det om betydligt mer som skiljer. Klart det är möjligt att få ut mer ur den, frågan är ju vad det får kosta? Chip, bättre luftfilter och ett 2,5" avgassytem är ju en bit på vägen.
Chip, luftfilter och avgassystem? allright, märkbar ökning eller bara smått?
Vi säger en 40hk vore inte helt fel.
10V får en helt annan karaktär med en sån modifiering, drar märkbart bättre. Men... Det är en fråga om mycket pengar för ganska lite. +40hk är ju möjligt, men då krävs mer och kostnaden blir orilmlig istället.
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: sön 04 jan 2009, 22:18
av Tomas88
Flyttar till trimning
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: tis 27 mar 2012, 00:36
av Challe89
om du byter tändstift vilket inte många tror eller vet så kan du få upp till 20-30 h

platina stift kan du köpa men de e ganska dyra var noga med bara så du inte tar för kraftiga stift för du kan bränna kolvarna! jag bytte stiften, tändspole, fördelarlock, rotor och kablar och har fått grymt mycket bättre drag i min bil! om du sedan tankar 50/50 etanol och bensin 95 så får du ut mer efekt ca 5-12h och de e billigare att köra bilen ;) tanka inte etanol i en bil med förgasare bara de kan bli knas men behöver inte bli det :s vill du sedan maxa bilens prestanda med bättre efekt? fast utan chip så ska du köpa en 5 l med restprodukten från nitroglyserin nästan som Nos bara de att du häller detta i tanken i stället 5l till en fulltank och ca var 20e tank kan du fylla på annars blir motorn knas

du får ut lätt 30-40 h på de och det finns att köpa på vissa bilshopper och kostar ca en 5 hundring:) hoppas de hjälpte lite iaf :)
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: tis 27 mar 2012, 17:09
av Marlboroman
Challe89 skrev:om du byter tändstift vilket inte många tror eller vet så kan du få upp till 20-30 h
platina stift kan du köpa men de e ganska dyra var noga med bara så du inte tar för kraftiga stift för du kan bränna kolvarna! jag bytte stiften, tändspole, fördelarlock, rotor och kablar och har fått grymt mycket bättre drag i min bil!
I slutänden så lär du inte ha tjänat ett dugg, därermot så kan du ha fått tillbaks ursprungseffekten. Med dåliga delar så sjunker effekten. Visst går det att ta ut lite mer hästa med omsorgsfullt val av tändspole, stift och tändkablar, men då är det snarare tal om enstaka hästar.
Challe89 skrev:om du sedan tankar 50/50 etanol och bensin 95 så får du ut mer efekt ca 5-12h och de e billigare att köra bilen
Ska det vara någon riktig mening med det så gäller det att spridare och sopppump orkar med att leverera det flöde som krävs eftersom det går åt mer bränsle. Och ska man dessutom göra större vinster både i effekt och ekonomi med etanol så lär man bygga om motorn och mappa om styrboxarna och en del annat smått och gott runtikring.
Challe89 skrev:vill du sedan maxa bilens prestanda med bättre efekt? fast utan chip så ska du köpa en 5 l med restprodukten från nitroglyserin nästan som Nos bara de att du häller detta i tanken i stället 5l till en fulltank och ca var 20e tank kan du fylla på annars blir motorn knas
du får ut lätt 30-40 h på de och det finns att köpa på vissa bilshopper och kostar ca en 5 hundring:) hoppas de hjälpte lite iaf :)
Krasst sett så är lustgas bättre i längden då det inte sliter lika hårt på motorn som nitrometanolen som jag utgår ifrån att du menar. Gasen är dock dyr och har en del andra nackdelar.
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: tis 27 mar 2012, 23:47
av Challe89
tändspolen fördelarlocket kablar och stift är betydligt mycket mer efekt och kan göra riktigt stor skillnad jag gjorde dynamo på min bil och den skall ha enligt papper 144.16 h 106.0 kw och hade någon h mer första dynan ja gjorde. innan andra då bytte jag stift och sånt till platinastift och mjukkabel tändspole fördelarlock och rotor och har 179 h vilket motsvarar i kw 131,61765 detta var bara på de lilla inget annat så hur förklarar du detta då?? när jag sedan tanka 50/50 kände jag att bilen hade märkbart bättre drag. de ända du behöver göra är att ändra bränsle flödet för etanolen och till kraftigare pump med slangar om du ENBART skall köra på etanol inte om du kör på 50/50 de som etanolen gör är att det renar motorn och kan torka ut den men innan etanolen har torkat ut motorn så har garanterat bilen gått till 2-3 ägare inom 20-30 år innan det sker med ENBART etanol. vad du sejer sedan med större avgasrör det KAN till och med försämra trycket i bilen så han får sämre tryck men behöver inte göra det och det är utterst få h du får ut på detta max 9 h inte mer. luft filtret kanske 3-7 h inte mer där häller. men vill han ha billigare trimning så är de stiften och tändkablar samt fördelarlock med rotor som är grejen en att mappa motorn för 3 papp. men kombinerar du detta så sj klart får du grymt mycket bättre drag i bilen. om du e berädd att kosta på dej lite :) och gör du allt som att byta avgasrör luftfilter sport katalysator sport lambdasond lite större rör runt som tex. 2,5 som han sa och tändstift fördelarlock rotor kablar och tändspole och till och med mappar boxen så kommer du garanterat att få ut mycket mer efekt en vad du hade innan

och bilen kanske kan få ut så mycket som 70-80 h mer en innan. så ja hoppas det går bra för dej och att du fått lite råd utav oss iaf :)
Re: Mer effekt ur min B5252S/F? Möjligt?
Postat: ons 28 mar 2012, 08:35
av MechaniX
Oooh en sportlambdasond skulle jag vilja ha :mrgreen:
Sluta trolla nu.. :roll: