Sida 1 av 1

Weber 55:or på b20

Postat: tis 10 dec 2024, 08:36
av Svantegee
Tjena!
Stötte på ett par billiga weber 55:or och undrar om de funkar bra till en ganska duktigt trimmad b20? Kan inte hitta särskilt mycket info på nätet.

Lite av det som är gjort till motorn är:
Borrad till 93mm (74- block)
Veven är strokad och balenserad (85 slag)
H-profil stakar
Kg5 kam
Ståldrev
Steg 4 topp
Skelletsvänghjul
4-1 extraktor

Tack i förhand!

Re: Weber 55:or på b20

Postat: tis 10 dec 2024, 15:02
av Marlboroman
55'or kan nog vara lite väl stora. Men hör med KG Trimning, dem borde kunna ge ett bra svar.

Re: Weber 55:or på b20

Postat: fre 20 dec 2024, 18:53
av White
Tror också att 55or blir för stort.

Re: Weber 55:or på b20

Postat: fre 27 dec 2024, 08:20
av lennarte
Om man styckar om dom med mindre halsringar och liknande kanske det fungerar. Kanske räcker med en av dom. Beror ju på hur bilen ska användas
Trimmade för många år sedan (1974) en B18 motor med Volvos "steg 4" grejer på ett standard block. Då var det dubbla 45 mm DCOE vi satte på. Den PV-n var ohyggligt snabb, men totalt omöjlig att köra in stadstrafik. Motorn orkade ingenting under 4000 varv, men hj--lar vad den "drog iväg" från 6000 varv och uppåt. På min egen Volvo PV (B18 borrad till B20 kolvar) monterade jag dubbla 40 mm Solex från en Alfa 1750.och det funkade (1985}. Fick senare tag på 38 mm Weber DCOE från en Alfa 2000 GTV. Och sedan blev det riktig fart på den motorn, men ändå så lättkörd så frugan körde ungarna till dagis. Så det är inte bara storleken.