Sida 1 av 1

B230 - några frågor kring trimning av sugmotor

Postat: fre 28 jun 2024, 17:39
av Josu98
Hej!
Har en rödblockare (B230) motor med weber 32/36, marinvev, 530 planad topp (2mm), lätt portad och V-kam och en kompression mellan 15-16kg på samtliga cylindrar. Jag funderar på om det blev lite väl hög komp med de 2mm...
Motorn är tänkt att sitta i min båt så kommer ju gå ganska tungt.

Är det för högt komp för att köra på 95 oktan (hör ej att den spikar eller så)?
Frestar det på motorn med så högt komp, bättre att få ner några kg?
För-, nackdelar med denna setup?
Saker att tänka på i övrigt när man trimmar så här... vad har effekt resp lite/ingen effekt??

Tacksam för förslag och synpunkter.
Mvh Jörgen

Re: B230 - några frågor kring trimning av sugmotor

Postat: mån 08 jul 2024, 06:38
av lennarte
Det beror mer på var i varvtalet vridmomentet är som störst. På en trimmad motor kan vridmomentet komma ganska högt upp i varvtalet, men på en planande båt (tror jag att det gäller) måste vridmomentet vara vid "planingströsklen" annars orkar motorn inte "ta upp" båten "i plan". Det är då ofta kamaxel det beror på, inte planingen av topplocket. Marin veven ökar ju också komp.förhållandet (slaglängden ökar) så en "snällare" kamaxel (marinmotorns kam) kanske är ett bättre val. Jag hade nog valt 98 bensin, eller E85 (104 oktan). Jag kör E85 till min B234F 16V motor (745)