Sida 1 av 1

Basal motorstyrning

Postat: ons 22 nov 2023, 21:55
av Pepopp
Jag har en B5254B motor (tror jag :nerd: ) som jag har tänkt sätta i en äldre pickup. Det behövs nån motorstyrning till detta projektet, var hittar man information om det bäst? Gärna på svenska. :-D Hur avancerade saker behöver man för att få det att funka? Det mesta är ju mekaniskt och analogt på pickupen idag, jag behöver bara minsta möjligt för att få den gå.

Re: Basal motorstyrning

Postat: tor 23 nov 2023, 15:24
av Lucif3r
B5254B verkar det inte finnas någon som heter.
Vad kommer motorn från för bil?

Re: Basal motorstyrning

Postat: tor 23 nov 2023, 20:55
av kebabpizza
Enklast är väl att ta från donatorbilen?

Re: Basal motorstyrning

Postat: fre 17 jan 2025, 10:06
av Pepopp
Motorn heter nog B5254T och kom från en S60 2003?

Det finns ingen donatorbil längre...

Re: Basal motorstyrning

Postat: fre 17 jan 2025, 20:35
av Marlboroman
Vad är din definition på basal..? 5 cylindrar gör ju att utbudet av system begränsas en del, speciellt om allt ska fungera. Är man beredd att offra en del funktionalitet så går det ju att köra med härva + box från en 850. Men det krävs ändå mappning.

Re: Basal motorstyrning

Postat: mån 03 feb 2025, 16:00
av Lucif3r
Jomen precis.. 5 cylindrar ställer till det lite... Man kan inte "fuska" med wasted spark som 4/6/8/osv cyl, dom är grinigare/kinkigare med kam positionsgivare osv osv..

Enklast är helt klart Motronic4.3 från en 850.... Men "alla" vill ju ha det så det kostar säkert en skaplig slant... Och som sagt förlorar man vissa funktioner, såsom VVT, elgasspjäll(iofs kan anses possetivt), separata tändspolar och lite sånt...
Motronic4.4 funkar också, förutom att man lär bråka med startspärren.. Lite mer avancerat än 4.3, men fortfarande avsaknad av samma saker som 4.3(VVT osv). Största fördelen med 4.4 är väl att dom "enkelt" kan mappas.