I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Pkrau
#1549953
Ja, som rubriken lyder. Treans cylinder saknar komp totalt, så jag gissar ventilras. Optisk inspektion i tändstifthålet visar inga skador på kolven.

Därför behöver jag er hjälp att hitta en mek som kan hjälpa mig med detta i Köping eller hyfsat nära omkring.

V70 flexifuel, 2.0; 2008:a.
#1549992
Gör ett kompprov. Först "som vanligt", sedan med någon cl olja i cylindrarna. På en frisk motor (eller med dåliga kolvar/kolvringar) blir det alltid skillnad (högre värde). På en cylinder med trasiga ventiler är där i ingen förändring (samma låga/inget värde) .
#1550439
Ja, precis. En mek skrämde mig med att det inte är helt ovanligt att kolvringarna gått i samband med detta, eller hål i kolven eftersom komp verkligen var noll. Då är det motorbyte och ingen idé att riva toppen. Min fiberkamera var för stor för tändstiftshålet, men det lilla jag kunde se såg ok ut. Vad tror ni?
#1550450
Det finns små usb-kameror (typ 6-8mm diameter) att köpa på nätet för under 200 kr, det brukar följa med en vinkelspegel med dem så att man kan titta 90 grader åt sidan.
Möjligen kan man få en glimt av hur ventilerna ser ut med en sån.. Och det går definitivt att inspektera kolven. Vrid vevaxeln tills kolven hamnar lagom långt ner.. Och sen får man väl vrida tills insugs- respektive avgasventilerna öppnar för att ha en chans att se ventilsätena. Men ta ur kameran under denna manöver :-D

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]