- mån 20 mar 2023, 17:07
#1534678
Hej!
Är ny här och har bytt VVT drev och packbox på S40 06 B5244S . Men jag tror jag fått insugskamaxel
ett halv varv fel. Jag fuskade när tog tog av drevet så kamaxeln har rört sig innan jag låste och nollade kammarna
med ett hemmagjort verktyg. Dock så satte jag kammarna på samma sätt. Alltså att de såg likadana ut där man låser dem.
Är det möjligt att göra det utan att skada ventilerna. Motorn bara kirrar. Men inga oljud! För några år sedan bytt kamremmen. Då kändes det som att märkningen på vevaxeln inte var rätt gentemot
märkningarna på kamdreven. Men bilen har gått bra i flera år tills nu då motorvarningslampan tänds.
Så man blir lite osäker på vad som är rätt och riktigt
Tacksam för råd!
Alf
Är ny här och har bytt VVT drev och packbox på S40 06 B5244S . Men jag tror jag fått insugskamaxel
ett halv varv fel. Jag fuskade när tog tog av drevet så kamaxeln har rört sig innan jag låste och nollade kammarna
med ett hemmagjort verktyg. Dock så satte jag kammarna på samma sätt. Alltså att de såg likadana ut där man låser dem.
Är det möjligt att göra det utan att skada ventilerna. Motorn bara kirrar. Men inga oljud! För några år sedan bytt kamremmen. Då kändes det som att märkningen på vevaxeln inte var rätt gentemot
märkningarna på kamdreven. Men bilen har gått bra i flera år tills nu då motorvarningslampan tänds.
Så man blir lite osäker på vad som är rätt och riktigt
Tacksam för råd!
Alf